در گرامی‌داشت  ۸مارس روز جهانی زن، باید به این نکته توجه داشت، تنها زنان نیستند که باید برای رهایی از تبعیض و ستم و کسب برابری مبارزه کنند و علیه قوانین، روابط و مناسبات زن‌ستیزانه و توهین‌آمیزی که توسط حاکمیت‌ها وضع می‌شود، صدایشان را بلند کنند، بلکه مردان نیز برای نشستن در مقام انسانی خویش، باید هم‌دوش زنان علیه قوانین و حاکمیت‌هایی که «مردسالاری» را نهادینه کرده‌اند، به میدان بیایند

مقدمه

پرسش پیش رو این است که در گرامی‌داشت ۸ مارس «روز جهانی زن» چه منظور یا منظورهایی دنبال می‌شود؟ برخی در جهان از این روز برای بهبود روابط خانوادگی (رابطه زن و مرد در داخل خانه) استفاده می‌کنند. در بعضی کشورهای دیگر این روز را به گرامی‌داشت مقام مادر اختصاص می‌دهند. در برخی کشورها نیز به منظور رفع تبعیض و بی‌عدالتی در حقوق و مزایای شغلی این روز گرامی داشته می‌شود. بعضی نیز در پی کسب آزادی‌های اجتماعی بیشتر برای زنان هستند.

اما بدون تردید هدف نهایی از گرامی‌داشت این روز چیزی جز برابری کامل زن و مرد در همه پهنه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیست. تبعیض و بی‌عدالتی علیه زنان باید در همه اشکال آن به طور کامل برچیده شود و آرمان‌های انسانی برای برابری جنس زن و مرد محقق گردد. خواسته و هدفی که اکثر مردم دنیا در اصول مخالفتی با آن ندارند و در حرف و نظر در پی تحقق آن می‌باشند.

اما در عمل حتی در پیشرفته‌ترین جوامع بشری راه طولانی تا رسیدن به این عدالت اجتماعی باقی است و نابرابری در همه اشکال آن علیه زنان از جمله در آزار جنسی و خشونت بیداد می‌کند. زیرا نظام و فرهنگ مردسالار همچنان در حاکمیت مطلق است. حال به این سوال جدی و اصلی می‌رسیم که «چگونه می‌توان آرمان برابری زن و مرد را در جامعه محقق ساخت»؟

تاکنون پاسخ‌های مختلفی به این پرسش داده شده است که مثبت‌ترین و مترقی‌ترین آنها در وضع قوانین سخت‌گیرانه به نفع زنان یا تعیین سهمیه مشخص برای مجلس نمایندگان یا تقسیم متساوی وزرای کابینه و …. می‌باشد که همه آنها را می‌توان در یک عبارت مهم و حیاتی خلاصه کرد: «داشتن سهم برابر در رهبری سیاسی جامعه».

اینک برای جهانیان روشن شده که داشتن نقش تعیین کننده و موثر زنان در امر رهبری سیاسی جامعه، می‌تواند در ریشه کنی این معضل اجتماعی، اثری مهم داشته باشد.

۸مارس روز جهانی زن
۸مارس روز جهانی زن

چگونگی تحقق آرمان‌های روز جهانی زن

آنچه اکنون در پیش روی ما قرار دارد، فاصله کشورهای جهان با چنین امر مهمی است. چه در کشورهای رشدنیافته و عقب مانده از پیشرفت و چه در کشورهای رشدیافته؛ به دلیل حاکمیت نظام «مردسالار» فاصله زیادی نسبت به تحقق این خواست بشری وجود دارد که باید برای دستیابی به آن، به یک مبارزه مستمر مبادرت نمود.

در گرامی داشت روز ۸ مارس روز جهانی زن، باید به این نکته توجه داشت، تنها زنان نیستند که باید برای رهایی از تبعیض و ستم و کسب برابری مبارزه کنند و علیه قوانین، روابط و مناسبات زن ستیزانه و توهین آمیزی که توسط حاکمیت‌ها وضع می‌شود، صدایشان را بلند کنند، بلکه مردان نیز برای نشستن در مقام انسانی خویش، باید هم‌دوش زنان علیه قوانین و حاکمیت‌هایی که «مردسالاری» را نهادینه کرده‌اند، به میدان بیایند.

از این رو هدف از گرامی‌داشت  ۸ مارس…..https://iranhrs.org/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)