به‌قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان و متعاقب آن شدت یافتن رکود اقتصادی و تعمیق شکاف‌های قومی در این کشور در طی دو سال اخیر، منجر به ایجاد موج جدیدی از مهاجرت شهروندان این کشور به ایران شده است.
شماره ۲۱۱آمار دقیقی از تعداد اتباع کشور افغانستان که در ایران اقامت دارند، وجود ندارد. روزنامه جمهوری اسلامی در مهرماه سالِ‌جاری شمار افغان‌های ساکن در ایران را رقمی بین پنج تا هشت میلیون نفر اعلام کرد.

با وجود شمار چند میلیونی از مهاجران افغان در ایران، دولت همچنان نتوانسته است برنامه‌ریزی دقیقی برای ساماندهی این مهاجران انجام دهد و به‌همین دلیل تعداد نامشخصی از آنها بدون کارت اقامت و به‌دنبال آن، محروم از خدمات اجتماعی و در وضعیتی غیر انسانی در ایران به‌سر می‌برند.

از سوی دیگر، در سایه بی‌تدبیری دولت، نه تنها دست کارفرمایان بخش خصوصی برای بهره‌کشی بیش از پیش از این کارگران مهاجر و ارزان، باز گذاشته شده بلکه بسیاری از فرزندان مهاجران افغان به‌دلیل در اختیار نداشتن مدارک هویتی، از تحصیل در مراکز آموزشی یا دریافت خدمات بهداشتی و درمانی نیز بازمانده‌اند.

همچنین، مسئولان حکومتی در ایران در سال‌های اخیر، در روندی هدفمند، تلاش کرده‌اند بسیاری از مشکلات اقتصادی و حتی مشکلات امنیتیِ ناشی از ناکارآمدی حکومت جمهوری اسلامی را به گردن مهاجران افغان در ایران بیندازند.

رشد عقاید و رفتارهای «افغانستانی ستیز» و نفرت پراکنی علیه این مهاجران بی‌پناه در سال‌های اخیر در ایران، نتیجه همین تبلیغات سازمان‌یافته تریبون‌های مسئولان حکومتی و رسانه‌های دولتی علیه مهاجران افغان است.

مجله حقوق ما در این شماره تلاش کرده است تا خلاءهای قانونی و همچنین دلایل دیگری‌ستیزی و نفرت‌پراکنی علیه مهاجران افغان در ایران را بررسی کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)