در حالی که در بسیاری از کشورها واکسیناسیون مردم در مقابل کرونا آغاز گشته و تا حدودی روند پیشروی این بیماری مهار و کنترل شده است در ایران پاندومی کرونا با شدت رشد کرده و دارد بیش از پیش قربانی میگیرد. سیاستهای ضد مردمی و به بازی گرفتن جان انسانها از سوی حکومت، آشفتگی در تصمیم گیری ها و از همه مهمتر دخالت نهادهای مذهبی و غیرتخصصی باعث شده تا به طور روزافزون شاهد گسترش بیماری کرونا و بالارفتن آمار مبتلایان و مرگ و میر های ناشی از آن باشیم.

در این میان خوزستان اما شرایط بدتر و نگران کننده تری از سایر مناطق دارد به گونه ای که در یک سال گذشته بارها در وضعیت قرمز و پیک کرونایی قرار گرفته و آمار مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان های اکثر شهرهای استان همچنان روندی افزایشی دارد. از جمله در همین چند روز اخیر، مسئولان بهداشت و درمان استان به جای برنامه ریزی برای بکار بستن اقدامات علمی و موثر، تجهیز بیمارستان ها و تکمیل کادر درمان؛ در مصاحبه های ضد و نقیض شان اوج استیصال و آشفتگی و درماندگی خود در کنترل بحران را به نمایش گذاشته اند.

بطور مثال روز دوم فروردین رییس مرکز بهداشت خوزستان اعلام کرد که روند ابتلا به کرونا در این استان کاهش یافته است. اما فردای آن روز رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از افزایش تعداد مبتلایان در شهرهای قرمز کرونایی خبر داد. رئیس بیمارستان رازی اهواز نیز در برنامه تلویزیونی از مردم خواست که با مشاهده کوچکترین علائمی سریعا به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه کنند. اما رئیس بهداشت اهواز به مردم می گوید تا زمانی که علائم تنگی نفس و سرفه ندارید در خانه بمانید.

در نتیجه این سوء مدیریت ها و فقدان وجود پروتکل های مشخص از سویی و کمبود شدید امکانات لازم و ناکافی بودن تعداد کادر درمان از سوی دیگر ؛ خسارت های جبران ناپذیری متوجه مردم شده و فشار بر روی پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستان های کرونایی را دو چندان کرده است. هم اکنون ظرفیت همه بیمارستان ها در اهواز تکمیل است و جای خالی برای بیماران و کسانی که تازه مبتلا شده اند وجود ندارد. به گفته کادر درمان، بیمارستان های اهواز در وضعیت اسفناکی قرار دارند و دیگر نه تخت خالی و نه امکانات کافی وجود دارند و روند مراجعه به مراکز درمانی بسیار نگران کننده شده است.

یکی از بیمارانی که به تازگی از بیمارستان رازی اهواز ترخیص شده می گوید: «شب اول را در راهروی بیمارستان و بدون تخت و حتی برانکارد روی زمین سپری کردم، فردای آن روز مرا به بخش اورژانس منتقل کردند که هیچگونه امکاناتی برای بیماران کرونایی نداشت. او در ادامه گفت بخاطر مشکل شدید تنفسی نیاز به اکسیژن داشتم اما برای حدود ۲۰ تختی که در اورژانس بود تنها ۳ کپسول اکسیژن وجود داشت که با توجه به وخامت حال بیماران به نوبت برای ما بکار گرفته می شد!».

با این همه این بیمار گفته است که کادر درمان و پرستاران بی وقفه با کمترین امکانات در حال خدمات رسانی به بیماران بودند و با وجود اینکه به شدت خسته شده بودند، سعی می کردند روحیه خود را حفظ کرده و به بیماران امید دهند. اگر از جان گذشتگی آنها نبود تلفات انسانی فاجعه بارتر بود.

بنا بر گزارشات مناطق حاشیه‌ نشین کوی علوی، کیان، شیخ بهاء، خشایار، کمپلوی جنوبی و حتی مناطق روستایی مانند عین ۲ و تصفیه شکر جزو آلوده ترین مناطق نام برده شده اند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور می‌گوید‌ حدود ۲۵ درصد فوتی‌های کرونا در خوزستان کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستانها بستری‌اند و برخی از مبتلایان در یک یا دو ساعت اول بستری فوت می‌کنند و یا فوت شده به بیمارستان‌ها می‌رسند.

رییس بیمارستان ایذه هم وضعیت کرونا در این مرکز درمانی را بحرانی توصیف کرده و می گوید تمام ظرفیت بخش‌ کرونایی این بیمارستان تکمیل شده است. به گفته او کادر درمان بیمارستان ایذه دوران بسیار سختی را سپری می کنند. این شهرستان با وجود ۳۳۰ هزار نفر جمعیت و علیرغم چهار برابر شدن آمار مراجعه کنندگان و مبتلایان تنها ۴۶ تخت ویژه بیماران کرونایی دارد و مازاد بیماران در بخش اورژانس بستری هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)