عدالت برای ایران به همراه ۱۳ سازمان حقوق بشری ایرانی و بین‌المللی در بیانیه‌ای مشترک خواستار مداخله نهادهای حقوق بشر سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا برای تعلیق احکام اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، و محاکمه عادلانه آنان شدند.

امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی از جمله افرادی هستند که در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ بازداشت شدند. اسفند ماه سال گذشته، ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران این سه زندانی را با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم کرد. افزون بر اعدام، این سه نفر با اتهامات «مشارکت در سرقت مسلحانه» و «خروج غیرقانونی از کشور» به زندان و شلاق نیز محکوم شدند.

در بیانیه مشترک این نهادهای حقوق بشری بر روند به شدت ناعادلانه رسیدگی به پرونده این زندانیان تاکیده شده و آمده است: «در جریان تحقیق و بازجویی هیچ‌یک از این سه متهم به وکیل دسترسی نداشته‌ و گفته‌اند که برای اخذ اعترافات اجباری تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.»

به تازگی عدالت برای ایران و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) با انتشار گزارشی مشترک، از جامعه جهانی خواسته‌اند که برای توقف استفاده از اعترافات اجباری بر جمهوری اسلامی فشار بیاورد. بر اساس این گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی با مشارکت در تهیه و پخش اعترافات اجباری و برنامه‌های افتراآمیز به ابزاری برای سرکوب گسترده تبدیل شده است.

در آذر ماه ۱۳۹۸، اعترافات تلویزیونی چندین زندانی از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که گفته می‌شود یکی از آنها امیرحسین مرادی بوده است. این زندانیان، جلوی دوربین به ارتکاب جرایم مختلفی در جریان اعتراضات آبان اعتراف کردند.

امیرحسین مرادی، ۲۵ ساله که از نوعی بیماری عصبی رنج می‌برد، گفته برای اخذ اعترافات اجباری، تحت شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار گرفته و بازجوها به او وعده برخورداری از خدمات درمانی داده بودند. اعترافات اجباری امیر حسین مرادی به عنوان مدرک در دادگاه علیه او استفاده شد. محمد رجبی، ۲۵ ساله، و سعید تمجیدی، ۲۷ ساله نیز گفته‌اند که برای پذیرش اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق شکنجه شده‌اند.

در بخشی از بیانیه مشترک این ۱۴ نهاد حقوق بشری آمده است: «زندانیان سیاسی در ایران همواره از اینکه تحت شکنجه، فشارهای روانی، یا با وعده آزادی زودهنگام، مجبور شدند جلوی دوربین کلمات بازجویان را تکرار کنند، سخن گفته‌اند. در یک سلسله برنامه‌های ساخته شده پیرامون اعتراضات آبان ماه، صدا و سیما معترضان را «اراذل و اوباش»، «آشوبگر» و «هرج و مرج طلب» معرفی کرد.»

در انتهای این بیانیه، با اشاره به انتشار اخبار متناقض مبنی بر تایید احکام اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی در دیوان عالی کشور، بار دیگر بر لزوم اقدام فوری نهادهای حقوق بشر سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا تاکید شده است.

متن کامل این نامه به زبان انگلیسی را در اینجا بخوانید.

سازمان‌های امضا کننده این بیانیه:

۱- اتحاد برای ایران

۲- کمپین حقوق بشر در ایران

۳- انجمن دفاع از حقوق بشر آذربایجانی‌ها در ایران

۴- با هم علیه اعدام(ECPM)

۵-عرصه سوم

۶-عدالت برای ایران

۷- شبکه حقوق بشر کردستان

۸-کمپین فعالان بلوچ

۹- مرکز اسناد حقوق بشر ایران

۱۰- بنیاد عبدالرحمن برومند برای حقوق بشر در ایران

۱۱-همه حقوق بشر برای همه در ایران

۱۲-سازمان حقوق بشر ایران

۱۳-ایمپکت ایران

۱۴-بنیاد سیامک پورزند

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)