ستفوان «پدرو پابلو بارینتوس نونز» درجه دار سابق ارتش شیلی متهم به قتل ویکتور خارا، خواننده فولکلور مردمی و فعال سیاسی شیلی در اولین روز کودتای آگوستو پینوشه در سال ۱۹۷۳ با پشتیبانی سازمان اطلاعات آمریکا (سی آی ای) است و محاکمه او در ایالت فلوریداری آمریکا از روز دوشنیه ۱۳ ژوئن آغاز شده است. این لحظه تاریخی برای همسر بریتانیایی‌تبار ویکتور خارا است که چهار دهه برای اجرای عدالت مبارزه کرد.

Untitled-7
«جون ترنر خارا» همسر ۸۸ ساله ویکتور خارا یکی از شاهدان اصلی در محاکمه بارینتوس در شهر اورلاندوی فلوریدا خواهد بود. «بارینتوس» در زمانی که ارتش شیلی، سالوارد آلنده، رئیس‌جمهور سوسیالیست این کشور را سرنگون کرد و حکومت دیکتاتوری نظامی ظالمانه ژنرال پینوشه به مدت ۱۷ سال به سر کار آمد، در ارتش خدمت می‌کرد.
وارینتوس متهم است که پس از آنکه ویکتور خارا را شکنجه کرد، در سپتامبر ۱۹۷۳ در رخت‌کن استادیوم سنتیاگوی شیلی با شلیک گلوله‌ای به سر ویکتور خارا، او را کشت. هزاران تن از مخالفان، فعالان و کمونیست‌ها در این استادیوم توسط نیروهای پینوشه حبس شده بودند. بدن مثله شده ویکتور خارا بعدها در بیرون استادیوم در حالی که آثار ۴۴ گلوله در تن او بود، یافت شد.
بر اساس گزارشات کمیسیون حقیقت و عدالت شیلی، نزدیک به ۳ هزار و صد نفر در رژیم پینوشه کشته شدند که از آن جمله می‌توان به نزدیک به هزار نفر مفقود اشاره کرد که جنازه آن‌ها هرگز یافت نشده است.
ویکتور خارا که در ۴۰ سالگی کشته شد. او علاوه بر اینکه خواننده بود، شاعر، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه شیلی و یکی از معروف‌ترین قربانیان سرکوب‌های حکومت نظامیان به شمار می‌آید.
دیکسون آزبورن، مدیر اجرایی مرکز عدالت و پاسخگویی مستقر در کالیفرنیا می‌گوید: « این لحظه قدرتمندی است برای تمام کسانی که در پی عدالت و حقیقت درباره حوادث کودتای پینوشه بوده‌اند. همچنین لحظه احساسی و قدرت‌بخشی برای همسر ویکتور و دو دخترش است که بیش از ۴۰ سال برای برقرای عدالت درباره مرگ همسر و پدرشان مبارزه کرده‌‌اند. آنچه که در استادیوم سانتیاگو اتفاق افتاد، همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است اما ما باور داریم می‌توانیم با ثبت منسجم روایات از اتفاقی که افتاد، پرده از این ابهام برداریم. ما امیدواریم که شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه دهیم که نشان دهد این درجه دار ارتش پینوشه مسئول شکنجه و قتل ویکتور خارا است یا دست کم در این کار مشارکت داشته است.»
بارینتوس که اکنون ۶۷ سال دارد در سال ۱۹۸۹ بلافاصله پس از آنکه پینوشه، پس از نزدیک به دو دهه در اولین انتخابات آزاد بعد از کودتا رای نیاورد به آمریکا گریخت و از طریق ازدواج شهروندی آمریکا را به دست آورد. او از آن پس آشکارا در شهر دلتونا در مرکز ایالت فلوریدا زندگی کرده است. اما تاکنون حاضر نشده در موارد اتهامی خود اظهارنظر کند.
یک قاضی دادگاه در شیلی در سال ۲۰۱۲، بارینتوس و ۷ درجه دار دیگر این کشور را به دلیل قتل ویکتور خارا مجرم اعلام کرد. اما دولت آمریکا به تقاضای رسمی دولت شیلی برای بازگرداندن بارینتوس پاسخ نداده است.
در محاکمه بارینتوس در دادگاه اورلاندو نزدیک به ۲۰ شاهد شاهدت خود را قرائت خواهند کرد و این محاکمه دست کم دو و نیم هفته به طول خواهد انجامید. رای نهایی توسط ۶ نفر از هیات منصفه و با قضاوت قاضی «روی دالتون» صادر خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com