06062014-ErtehalHolliday-02

ارتحال هالیدی

سی و چهار سال پس از تشکیل حکومتی به نام اسلام، و بیست و چهار سال پس از مرگ بنیانگذار آن، در روزهای عزاداری مرگ وی جاده های شمال کشور مملو از جمعیتی است که این فرصت تعطیلات آخر هفته را به یک تعطیلات کوتاه تابستانی بدل کرده. تهران، شهری که در مرگ خمینی سیاه پوش شده بود اینک روزهای موسوم به ارتحال هالیدی را می گذارند. در روزهای اخیر که نظام برخاسته از اندیشه ولایت مطلقه فقیه، به طور رسمی عزادار مرگ بانی خود است، فرصت مناسبی برای نگاهی کوتاه به عقب است تا به جای ارزیابی میراث خمینی (که به جای خود مفید و ضروری است) دلایل نقش آفرینی چنین افرادی در حیات اجتماعی خود را باز بشناسیم. و البته به حاکمان مطلق هم یادآوری کنیم که حتی نام های به ظاهر بسیار بزرگ هم در روشنایی آگاهی مردم رنگ می بازد.

اینکه در طی بیست و چند سال، عزای عمومی به ارتحال هالیدی تبدیل شده، درس بزرگی برای حاکمان است. بی اعتباری حساسیت های رسمی نظام برای مردم موضوع تازه ای نیست، مناسبت های متعددی وجود دارد که دستگاه های رسمی تبلیغات جمهوری اسلامی در آن سازی را می نوازند که با تمایلات و واکنش های مردم سازگاری ندارد. شکاف بین حکومت و مردم  در همه انواع مراسم و مناسبت های در سطح ملی به روشنی دیده می شود. اما شیوه برخورد مردم با موضوع سالمرگ خمینی این شکاف را به شکل بارزتری نمایان می کند. این نوع گرامیداشت حکومتی به ویژه در چند سال اخیر به ضد خود تبدیل شده و نه تنها اعتباری را برای حاکمیت فراهم نمی کند، بلکه هر سال بیش از پیش موجب سرافکندگی حکومت ولایت مطلقه فقیه می شود.

سراب بزرگی به نام عدالت و اعتلا در سایه حکومت اسلامی که قرار بود پس از نظام شاهنشاهی ایجاد شود، چنان رنگ باخته است که یادآور ی هر ساله آن واجد هیچ ارزشی برای ولایت مطلقه فقیه نیست. سهل تر اینکه همه نسخه های دیگر حکومت اسلامی که از پاکستان تا افغانستان، سودان، نیجریه، عربستان، . . . از جانب نحله های مختلف فکری و سیاسی به نام اسلام تبلیغ می شود، محصول بهتری را عرضه نمی کند. امروز فریب بزرگی به نام بهشت دنیایی و اخروی وعده داده شده توسط حکومت اسلامی در رفتارهای جمعی مردم ایران به روشنی به سخره گرفته می شود و واکنش مردم به ویژه در چند سال اخیر نسبت به موضوع سالمرگ خمینی روشن ترین نمونه آن است.

06062014-ErtehalHolliday-01به گزارش رئیس مرکز کنترل ترافیک “علی رغم آنکه به رانندگان درباره زمان‌بندی برای بازگشت به تهران تذکر و توصیه کرده بودیم اما همچنان شاهد ترافیک در برخی از محورها هستیم. از ساعت ۱۲ روز گذشته محورهای هراز و چالوس یک طرفه بوده تا شهروندان بتوانند به سهولت به شهرهای خود بازگردند.” (۱)  این در حالی است که همانند سال های قبل دستگاه تبلیغات حکومتی خود را برای حضور میلیونی مردم در مراسم ارتحال آماده کرده بودند.(۲)

همه رشته های دستگاه های رسمی تبلیغات جمهوری اسلامی به سادگی و با اقدامات به ظاهر ساده، پنبه می شود. ایجاد صفحه “آزادی های یواشکی” در فضای مجازی و افزایش تعداد هواداران آن به رقم نزدیک نیم میلیون در جامعه گرفتار سانسور چنان موجی را ایجاد کرده که تلویزیون دولتی ناگزیر از تهیه گزارش جعلی تجاوز به خبرنگار مبتکر این صفحه شد. اما آیا می توان برای تک تک ایرانیانی که ارتحال را به هالیدی تبدیل کردند هم گزارش دروغ تجاوز تهیه کرد؟ به هر حال این تاریخ به سان بسیاری از مناسبت های دیگر دارای دو روایت است. روایت رسمی آن را به عنوان گرامیداشت سالمرگ بنیانگذار جمهوری اسلامی و آغاز قیام منتهی به انقلاب می داند، در حالی که روایت جاری در بین آحاد مردم از آن به عنوان ارتحال هالیدی یاد می کند.

پانوشت:

خبرگزاری فارس : هراز همچنان پر ترافیک

خبرگزاری فارس : احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی : ” طبق روال همه ساله بیش از یک میلیون زائر در سالگرد ارتحال امام(ره) در حرم مطهر حضور خواهند داشت؛ بخش مهمی نیز با توجه به اینکه از شهرستان‌ها هستند قبل و بعد از مراسم هم در این محل حضور دارند.  . . . بیش از ۳۱ هزار نفر از مأموران نیروی انتظامی در مراسم ارتحال امام(ره) حضور دارند. در مراسم نیروهایی از تهران، البرز و شرق و غرب استان البرز نیز به‌کارگیری می‌شود.”

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com