اختلافات درونی شاخه خراسان داعش!
منبع: مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل
مترجم: اسدالله جعفری (پژمان)

تصمیم آدیولوژی هستۀ داعش برای گسترش فعالیت‌های رسمی این گروه به آسیای جنوبی و مرکزی مبتنی بر شبکه‌های موجود منطقه‌ای برای استخدام جنگ‌جو و مدیریت ضعیف و هم‌چنین انعطاف‌پذیری مالی و اقتصادی آن از موفقیت‌های این گروه در عراق و سوریه بود. با این‌حال؛ خصومت گروه داعش نسبت به پاکستان، به نام «خشونت تکفیری بی‌رویه» و تمایل به بهره‌برداری از نارضایتی‌های محلی، بیزاری قابل توجهی را نسبت به دولت اسلامی یا داعش در پاکستان و افغانستان افزایش داده است.

گسترش فعالیت‌های خشونت‌بار و تروریستی شاخه خراسان داعش در افغانستان باعث درگیری و اختلافات خشونت‌آمیز جدی بین گروه داعش و برخی از سازمان‌های شبه ‌نظامی موجود در منطقه و به ویژه با گروه طالبان افغان‌پشتون شد. از ماه جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی، سازمان «داده‌های مکان‌ها و رویدادهای درگیری مسلحانه» و یا (ACLED) 207 درگیری خونین بین گروه شاخه خراسان داعش و طالبان افغان‌پشتون را ثبت کرده است.

با این‌حال؛ این درگیری‌های مسلحانه از ۳۴ ولایت افغانستان در ۱۴ ولایت افغانستان رخ داده‌اند، هرچند که اکثریت این درگیری‌ها در ولایت‌های مانند ننگرهار، جوزجان و کنرها در شمال و شمال شرق افغانسان رخ داده است. با این‌وجود؛ انتظار می‌رفت که اغلباً این درگیری‌های خونین در ولایت‌های مانند ننگرهار و کنرها رخ دهند، زیرا این ولایت‌ها در امتداد مرز پاکستان واقع شده است و از زمان تأسیس و ظهور شاخه خراسان داعش این دو ولایت مرزی به عنوان پایگاه‌های اساسی و عملیاتی برای اهداف گروه داعش بوده‌ است.

در همین‌حال؛ خشونت در ولایت جوزجان عمدتاً ناشی از فرار قاری حکمت الله، فرمانده سابق گروه طالبان وابسته به «جنبش اسلامی ازبکستان» یا (IMU) بود که وی در سال ۲۰۱۶ میلادی از گروه طالبان خارج شد و با گروه شاخه خراسان داعش بیعت کرد. گروه‌ها و شبکه‌های حمایتی قاری حکمت الله در ولایت جوزجان گسترش و ظهور شاخه خراسان داعش در این ولایت را تا ماه مارچ سال ۲۰۱۸ میلادی، تمویل و تسهیل کردند، اما پس از کشته شدن قاری حکمت الله در حمله هوایی ایالات متحده آمریکا در ماه آپریل ۲۰۱۸ میلادی، گروه طالبان دوباره در ولایت جوزجان در شمال افغانستان جان گرفت.

واکنش ایالات متحده آمریکا نسبت به شاخه خراسان داعش

سیاست‌های ایالات متحده آمریکا نشان‌دهنۀ به رسمیت شناختن و پاسخ به تهدید‌های ناشی از فعالیت‌های تروریستی گروه شاخه خراسان داعش و تشدید خشونت‌هایی فزاینده‌ی است که در آسیای مرکزی به نام شاخه خراسان داعش شعله‌ور شده است. وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در چهاردهم جنوری سال ۲۰۱۶ میلادی، شاخه خراسان داعش را به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی» معرفی کرد. از زمانی که قوانین تعامل جنگی در دوره رئیس جمهور اوباما و دونالد ترامپ گسترش یافت، فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه یا «سِنتکام» از سال ۲۰۱۶ میلادی به دین‌سو حملات هوایی خود را علیه شاخه خراسان داعش تشدید کرد.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط سازمان «داده‌های مکان‌ها و رویدادهای درگیری مسلحانه» در خاورمیانه، از ماه جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون، بیش از ۳۰۰ حمله هوایی توسط ایالات متحده آمریکا و نیروهای ناتو علیه شاخه خراسان داعش اجرایی و عملیاتی شده است. اگرچه حضور شاخه خراسان داعش در سراسر افغانستان در حال افزایش است، اما این حملات هوایی تقریباً منحصر به ولایت‌های مانند ننگرهار و کنرها بوده است که [۹۶ درصد از کل این حملات هوایی انجام شده، از ماه جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی] در تلاش برای هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی، عملیاتی و رهبری گروه داعش در افغانستان بوده است.

در نهایت؛ از آن‌جایی که هدف داعش برای ایجاد یک فرمانروایی به نام دولت اسلامی در آسیای مرکزی بعید و غیر محتمل است، تمایل این گروه تروریستی به سوء استفاده از نارضایتی‌های محلی، تسریع بی‌ثباتی و استفاده از شرایط بدون حکومت‌داری در مناطق تحت نفوذش است. بنابراین؛ گروه داعش تحت نام شاخه خراسان داعش آشتی‌های مسالمت‌آمیز و ملت‌سازی در افغانستان را در آینده‌های قابل پیش‌بینی دشوار خواهد کرد.

منابع:
http://www.afcent.af.mil/Portals/82/Documents/Airpower%20summary/Airpower%20Summary%20Aug %202018.pdf?ver=2018-10-21-035641-837

https://ent.siteintelgroup.com/Multimedia/afghan-taliban-documents-in-video-its-purging-is-fighters-from-jowzjan-s-darzab-district.html

https://ent.siteintelgroup.com/Statements/afghan-taliban-again-boasts-of-rendering-is-an-exemplary-defeat-in-northern-afghanistan-charges-u-s-with-l

https://rs.nato.int/news-center/press-releases/2018-press-releases/afghan-and-us-special-operations-decimate-isk-in-northern-afghanistan.aspx

https://www.state.gov/j/ct/rls/other/des/266511.htm

https://www.acleddata.com/data/.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)