تجمع مهندسان ناظر در اعتراض به شیوه نامه غیرکارشناسی وزارت راه و شهرسازی و به تعطیلی کشاندن شرکت‌های طراح و ناظر حقوقی ساختمان

مهندسان ناظر ساختمان برای اعتراض به شیوه نامه غیرکارشناسی وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند. هدف از این شیوه نامه حذف مهندسان ناظر از نظارت ساخت و سازهای سودآور و غیراستاندارد صورت گرفته است. به گفته مهندسان این شیوه نامه بیشتر شرکت‌های طراح و ناظر حقوق ساختمان که بیش از ۱۱۰ شرکت است را در بر می‌گیرد. در نتیجه بسیاری از این شرکت‌ها را از گردونه نظارت حذف می‌کند. با حذف مهندسان ناظر و شرکت‌ها طراح دست مافیای بساز و بفروش برای ساخت بنا‌های غیراستاندارد باز خواهد شد. این شرکت‌ها که بر ساخت بنا‌های بر اساس مقاومت در برابر زلزله و سایر مسائلی ایمنی ساختمان جهت حفظ سلامت شهروندان نظارت دارند.

روز یکشنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، شماری از مهندسان ناظر عضو شرکت‌های طراح و ناظران حقوقی ساختمان تبریز در اعتراض به شیوه نامه غیرکارشناسی وزارت راه و شهرسازی در برابر اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی تجمع کردند.

به گفته مهندسان ناظر با تصویب و اجرای این شیوه نامه، بسیاری از شرکت‌های طراح و ناظر حقوقی ساختمان  که بیش از ۱۱۰ شرکت هستند، تعطیل خواهند شد.

به این ترتیب با حذف این شرکت‌ها، مافیای ساخت و ساز در همدستی با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و ساز‌های غیراستاندارد و بازی با جان مردم باز خواهد شد.

مهندسان معترض پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود:

«شیوه نامه ابلاغی یک وزیر نمی‌تواند مقررات ملی مصوب هیات وزیران را باطل کند.»

«تنها دستاورد شیوه نامه تعطیلی شرکت‌های فعال»

در رابطه با شیوه نامه جدید نوشته بودند: «اجرایی نیست»، «مانع زدایی، مانع گذاری.»

شیوه دیگری که وزارت راه و شهرسازی در همدستی با مافیا بساز و بفروش در پیش گرفته است، کاهش خدمات مهندسان و حذف تدریجی آنها از گردونه نظارت بر استانداردسازی ساختمان‌ها است.

پیش از این مهندسان ناظر در خراسان رضوی، در رابطه با حذف تدریجی ناظران با کاهش خدمات آنها در این باره نوشته بودند:

 «مافیای ساخت و ساز + خلاف شهرداری در تراکم فروشی= بازی با جان و مال مردم. چه کسی خدمات پایین مهندسان سود می‌برد= مافیا ساخت و ساز+ بساز و بفروش»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)