اختلاس۱۳هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان

بعد از نزدیک به یک سال پرده‌پوشی حکومت ولایت فقیه، اکنون گوشه‌ای از اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان برملا شده است.

پیشینه

صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۱۳۷۴ با هدف حمایت و کمک به تأمین مالی فرهنگیان تاسیس شد. مهمترین منبع مالی این صندوق از طریق واریز حداکثر معادل پنج درصد از حقوق و مزایای مستمر فرهنگیان عضو صندوق و کمک دولت است. صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۸۰۰ هزار عضو وابسته به وزارت آموزش و پرورش دارد و از سپرده‌های ماهانه فرهنگیان به آنان سود سالانه پرداخت می‌کند. صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ۲۵ شرکت زیرمجموعه دارد که می‌توان شرکتهای پتروشیمی خراسان، پترو فرهنگ و کیمیای پارس خاورمیانه، ماشین سازی اراک، بانک سرمایه و بیمه معلم را نام برد.

فاش شدن اختلاس

در شهریور ۱۳۹۵در جریان یک جنگ جناحی برای کسب قدرت و رو نمودن دزدی‌های جناح دیگر، برای نخستین بار خبر دزدی و اختلاس در این صندوق به رسانه‌ها درز پیدا کرد. بعد از اینکه مخاصمات بین‌جناحی در درون نظام ولایت فقیه برای پرده‌پوشی بر این اختلاس بالا گرفت، شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان، روزچهارشنبه، ۲۸مهر۹۵ بازداشت شد. پیش از آن همسر و فرزند همسر غندالی نیز بازداشت شده بودند.

اذعان مجلس! حکومت

حال بعد از گذشت بیش از یکسال از درز خبر اختلاس، مجلس حکومت ولایت فقیه خبر از اختلاس ۱۳ هزار میلیارد تومانی تا کنون می‌دهد. [خانه ملت۳مهر۹۶]

جبار کوچکی‌نژاد، «رئیس کمیته تحقیق و تفحص» از صندوق ذخیره فرهنگیان، از محرز شدن ۱۳هزار میلیارد تومان تخلف مالی در این صندوق خبر داد و اضافه کرد: «با توجه به برخی از ابهامات باقی مانده کار کمیته تحقیق و تفحص چند هفته دیگر نیز ادامه خواهد یافت و احتمالا تا آخر مهرماه پرونده تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان بسته خواهد شد و جلسه بعدی با حضور وزرای وقت آموزش و پرورش برگزار خواهد شد؛ ضمن آنکه عدم حضور در جلسه به معنای پذیرفتن اتهامات است.»

شروع اختلاس از پیدایش صندوق

با اینکه این صندوق در سال ۷۴ تاسیس شده، و هدف بدیهی آن، ارائه و تامین امکانات و تسهیلات به فرهنگیان اعلام شده بود، به نظر می‌رسد از همان ابتدا تبدیل به مال‌بادآورده‌ای برای سران حکومت شد تا از جیب فرهنگیان که حقوق آنها یکسوم خط فقر است برداشته و به جیب وزرای آموزش و پرورش بریزد. کوچکی‌نژاد می‌گوید:‌ «تغییر ساختار صندوق ذخیره فرهنگیان از سال ۷۴ آغاز شده است و وزیر وقت ۴۰ درصد از این صندوق را به نام وزرای آموزش و پرورش کرده؛ ضمن آنکه سهام صندوق را که دولتی بوده میان موسسات خصوصی تقسیم کرده است و کمیسیون در جلسه بعدی از وزرای وقت برای توضیح و ارائه اسناد دعوت خواهد کرد.»

البته در این بین «وزیر آموزش و پرورش» سهم باقی دوستان خود در جنا‌ح‌خود و جناح دیگر، با نام «موسسات خصوصی» را نیز داده است تا رضایت و تفاهمی شوم، بر سر دزدی از صندوق فرهنگیان حاصل شود و تاوان آن توسط فرهنگیان داده شود.

با توجه به این که این صندوق متعلق به فرهنگیان کشور است، لاجرم فرهنگیان باید بتوانند بر آن نظارت داشته باشند اما کوچکی‌نژاد اعلام می‌کند: «مسئولان وقت به بهانه خصوصی بودن صندوق مانع از این کار شده‌اند.»

تخلف مالی ۷۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های پتروفرهنگ

کوچکی‌نژاد، در ادامه به اختلاس در شرکت‌های پتروفرهنگ که از زیرمجموعه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان است، می‌پردازد و اعلام می‌کند: «این شرکت‌ها در مجموع بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان دچار تخلف و زیان مالی شده‌اند…»

سرمایه‌گذاری مشکوک به وصول! یا پول بر باد رفته

در قدم بعد کوچکی‌نژاد با مشاطه‌گری، پولی که از صندوق ذخیره فرهنگیان، خارج و هیچگاه به صندوق باز نگشته است را با عنوان «مشکوک به وصول» یاد کرده و رقم آنرا ۱۱۲ میلیارد تومان اعلام کرده و اضافه می‌کند: «از سوی هیات رئیسه صندوق نیز یک سری پرداخت‌های غیرقانونی صورت گرفته است به عنوان مثال اگر مدیرعامل قبلی ۷ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کرده به یکباره دریافتی مدیرعامل جدید به ۳۵ میلیون تومان رسیده است.»

۸۰۰ میلیون تومان هدیه و جایزه به افراد خاص

کوچکی‌نژاد بر یک روش دیگر از اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره می‌کند: «حدود ۸۰۰میلیون تومان دیگر هم از صندوق خارج شده که طبق گزارشات در قالب هدیه و جایزه به افراد خاص به دست افراد خاص رسیده است، ضمن آنکه مقدار مبلغی که در شهرستان‌ها از حقوق فرهنگیان کم شده هنوز مجهول است و واشکافی آن نیاز به زمان دارد.»

پوشاندن اختلاس توسط کمیته تحقیق و تفحص

رقم اختلاس۱۱۳هزار میلیارد تومانی را کوچکی‌نژاد اعلام می‌کند، تا کنون محرز شده است و بسا احتمال دارد که در آتی این رقم افزایش چشمگیری داشته باشد. ضمن این که با وجود اعلام احراز اختلاس رقم ۱۱۳ هزار میلیارد تومانی، در این صندوق، کوچکی‌نژاد فقط به حدود ۳۴۱۲هزار میلیارد تومان، یعنی چیزی حدود یک‌چهارم آن اشاره می‌کند و مابقی رقم اختلاس شده، یعنی چیزی بالغ بر ۹۵۸۷هزار میلیارد تومان آنرا را مسکوت باقی می‌گذارد. امری که با وجود احراز شدن آن، مخاطب را به این سوال وا می‌دارد که مابقی این رقم، چگونه و به کجا رفته است.

به نظر می‌رسد «کمیته تحقیق و تفحص» حتی نمی‌تواند وضعیت سه چهارم پول احراز شده اختلاس شده را علنی کند. امری که جای بسی سوال دارد و دست‌های پنهان دیگری رو خواهد شد.

بی‌شک فرهنگیان در آینده جواب این سوال را از سران حکومت ولایت فقیه خواهند پرسید و بحرانی را بر بحران‌‌های لاینحل پیشین خامنه‌ای خواهند افزود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com