وقتی روز سختی داشته‌اید و اعصابتان فرسوده شده، رفتن به سمت غذاهای آرامش‌دهنده حرکتی معمول است. اما بیشتر این غذاها حاوی شکر، چربی و کربوهیدرات‌ هستند که تنها برای مدت کوتاهی به شما حس بهتری می‌دهند اما اگر به دنبال راه‌های طولانی ‌مدت‌تری برای آرام کردن اعصابتان هستید احتمالاً نیاز است تا بازنگری کلی در غذاهایی که در هنگام ناراحتی به سراغشان می‌روید، بکنید.

📌 غلات کامل و فیبر

ترکیب غلات و فیبر در رژیم غذایی به شما کمک می‌کند تا اعصاب خود را آرام کنید. مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده آن‌هایی که دارای فیبر و غلات هستند مانند: برنج قهوه‌ای، سیب‌زمینی شیرین و پاستای غلات کامل؛ مانع می‌شوند که قند خون شما به طور ناگهانی افزایش و بعد کاهش پیدا کند. برنج سفید، پاستای معمولی و کربوهیدرات‌های ساده بیشتر احتمال دارد که باعث کاهش قند خون و بروز اضطراب، افزایش تحریک‌پذیری عصبی و ناراحتی در شما شوند. شما مجبور نیستید که تنها به غلات کامل برای تامین فیبر بدنتان تکیه کنید؛ پرتقال، آلو و میوه‌های دیگری هم هستند که منبع غنی فیبر هستند و می‌توانند برای سلامت عاطفی شما مفید باشند.

📌 محصولات تازه

وجود طیف گسترده‌ای از محصولات تازه در رژیم غذایی، ممکن است احساس نگرانی شدید را آرام کند. میوه و سبزی تازه، سرشار از ویتامین و مواد معدنی ضروری برای سلامت کلی شما هستند. کمبود مواد مغذی در برخی موارد می‌تواند تغییرات خلق‌وخو ایجاد کند و منجر به بروز اضطراب شود.

سینتیا سَاس، متخصص تغذیه برای مبارزه با استرس پیشنهاد می‌دهد تا چغندر و قارچ مصرف شود. چغندر حاوی فولات، ویتامین ب است که می تواند به مبارزه با استرس کمک کند. همچنین قارچ سرشار سلنیوم است که می‌تواند مانع بروز خُلق افسرده شود.

📌 نوشیدنی بدون کافئین

وجود آب کافی در بدن (هیدرات بودن) می‌تواند به آرامش اعصاب شما کمک کند و مانع بد شدن خلق‌وخوی شود. آب ساده و دیگر نوشیدنی‌های بدون کافئین، انتخاب مناسب برای مصرف در طول روز هستند تا شما را در حالت تعادل نگه دارند. کافئین و الکل می‌تواند شما را تحریک‌پذیر و عصبی کند یا باعث تداخل در خوابتان شود که این مسئله می‌تواند احساسات نگرانی و اضطراب را در شما شدت بدهد.

تنها استثناء در قانون “بدون کافئین” ممکن است چای سبز باشد. محققان ژاپنی در سال ۲۰۰۶ بیش از چهل و دو هزار فرد زیر ۴۰ سال را مورد مطالعه قرار دادند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه برای تعیین سطح استرس روانی خود مورد ارزیابی قرار گرفتند. افرادی که روزانه بیش از ۵ فنجان چای سبز می‌نوشیدند به میزان قابل توجهی استرس کمتری نسبت به افرادی که حداکثر ۱ فنجان چای سبز در روز می‌نوشیدند، داشتند. چای سبز در فرم بدون کافئین هم موجود است، اما بعضی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مایع چای سبز ممکن است در طی فرایند از بین بردن کافئین از دست بروند.

📌 پروتئین

برای کاهش اضطراب پروتئین را در رژیم غذایی خود جای دهید، بخصوص در اولین وعده غذایی روز خود. منابع پروتئینی بدون چربی شامل مرغ، بوقلمون، ماهی، گوشت خوک، لوبیا و تخم‌مرغ هستند. شروع کردن روز با مصرف پروتئین به شما انرژی می‌دهد و مانع کاهش انرژی می‌شود که می‌تواند منجر به اضطراب، استرس و افسردگی شود. پروتئین همچنین به شما کمک می‌کند که هورمون تولید کنید – از جمله هورمون‌هایی که استرس را کنترل می‌کنند – و برخی از اسیدهای آمینه موجود در پروتئین به شما کمک می‌کنند تا مواد شیمیایی لازم در مغز را که تنظیم کننده احساسات شما هستند را تولید کنید.

منبع: https://bit.ly/2IgTDGL

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com