اقلیت‌های جنسی از گروه‌های آسیب پذیری هستند که عموما به دلایل گوناگون، انواع خفیف یا شدید مزاحمت‌های خیابانی را تجربه کرده و می‌کنند.
مزاحمت، انواع مختلفی دارد؛ از مزاحمت تلفنی گرفته تا متلک گفتن در خیابان و آزار جنسی، روحی و جسمی و غیره.
لزبینی که به دلیل آنچه جامه پوشش مردانه و خارج از عرف، می‌پندارد مورد فحاشی، آزار، ضرب و شتم قرار می‌گیرد. فرد گی یا ترنسجندری که به دلیل آنچه جامعه مردسالار، خارج از هنجارهای کلیشه‌ای خود می‌داند، مورد آزار و خشونت واقع می‌شوند و حتی مواردی که افراد تنها به واسطه آشکار شدن گرایش جنسی و هویت جنسیتی خود مورد آزار خیابانی قرار می‌گیرند.
مسئله مزاحمت یک مسئله بسیار جدی است که گروه‌های مدنی زیادی در راستای کاهش آن و تشویق برای مقابله با افراد مزاحم، در این‌باره فعالیت می‌کنند. اما آنچه که طبق معمول به آن توجه نمی‌شود میزان آسیب‌پذیری اقلیت‌های جنسی نسبت به مسئله‌ی مزاحمت است.
جامعه نیاز به آموزش دارد تا بداند تنها زنان دگرجنس‌گرا نیستند که مورد مزاحمت قرار می‌گیرند. فرد مزاحم می‌تواند هر شخص آسیب پذیری را مورد هدف خود قرار دهد و چه هدفی بهتر از پسر نوجوانی که از نظر جامعه ناآگاه و درگیر چهارچوب‌های مردسالانه، ظاهر و رفتاری لطیف‌تر دارد؟
فرد مزاحم می‌داند که با ایجاد مزاحمت برای چنین افرادی دچار دردسر نمی‌شود زیرا افراد جامعه که از آگاهی کافی برخوردار نیستند، ممکن است قربانی را به دلیل آنچه که آنها به غلط انحرافات جنسی تلقی می‌کنند، مقصر بدانند و چه بسا به دلیل همجنسگراهراسی و ترنسجندرهراسی که خود دارند به کمک فرد مزاحم بروند!
با وجود چنین مشکل عمیقی که ریشه در افکار جامعه دارد چه باید کرد؟
تا می‌توانید افراد را تشویق کنید که در صورت مواجه با چنین حوادثی تنها یک بیننده نباشند، به کمک قربانی بروند و به مزاحم نشان بدهند که نمی‌تواند با هدف قرار دادن اشخاص آسیب پذیر، حمایت جمعی را دریافت کند.
مزاحمت در هر حالت برای هر شخصی با هر موقعیتی فارغ از جنس، جنسیت و پوشش فرد، عملی بسیار زشت و ناپسند است. مزاحم یک فرد تکدی‌گر یا کارگرجنسی شدن همانقدر زشت است که ایجاد مزاحمت برای یک پزشک. همچنین ایجاد مزاحمت برای یک همجنس‌گرا یا ترنس‌جندر همانقدر کریه است که مزاحم یک فرد دگرجنس‌گرا شدن، زشت است.
اگر شما مورد مزاحمت جدی قرار گرفتید، با فرد مزاحم قاطعانه برخورد کنید. به او بگوئید: این کار را انجام نده، تو برای من مزاحمت ایجاد کرده‌ای، به من دست نزن، قاطعانه نه بگوئید.
از اینکه دیگران متوجه موضوع شوند، خجالت نکشید. شما مورد هتک حرمت قرار گرفته‌اید و حق شماست که از خود دفاع کنید.
اگر مزاحم قصد رفتارهای خشن مثل ضرب و شتم یا حتی به زور سوار کردن شما در ماشین خود را داشت از مردم کمک بگیرید. اگر در کوچه‌ای خلوت هستید زنگ خانه‌ها را بزنید و با تمام قوا درخواست کمک کنید.
گاهی اوقات اقدام به فیلمبرداری از فرد مزاحم ممکن است وضعیت را بدتر کند، پس اگر در مکان خلوتی هستید و در موقعیت آسیب پذیری قرار دارید اولویت شما باید رسیدن به جای شلوغ و یا آگاه کردن مردم از خطری که شما را تهدید می‌کند، باشد.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com