امضا کنید

افزایش سن ازدواج باید تبدیل به قانون شود

1040%
۱٬۰۴۰ امضا
۲۰۰ هدف

خواست ما این است که نمایندگان مجلس با تصویب قانون حداقل سن ازدواج را برای دختران و پسران ۱۸ سال تمام تعیین کنند و این قانون به تصویب شورای نگهبان برسد. در واقع بلوغ عقلی در ازدواج به بلوغ جسمی تبدیل شود.

ماده ۱۰۴۱ قانون فعلی درباره سن ازدواج می‌گوید: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.»

طرح افزایش حداقل سن ازدواج با وجود اینکه در صحن مجلس شورای اسلامی رأی آورده اما با مخالفت‌هایی رو به رو شده و در صحبت‌های اولیه با شورای نگهبان هم به نتیجه نرسیده است.

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس در نشست «کودک‌همسری، ریشه‌ها، آسیب‌ها و سیاست‌گذاری‌ها» گفته است که «بررسی طرح افزایش حداقل میانگین سن ازدواج که به بحث “کودک‌همسری” مشهور شده، بیش از یک سال و نیم است که شروع شده و در دستور کار فراکسیون زنان مجلس قرار گرفته است.»در فراکسیون زنان مجلس برای تدوین این طرح از کارشناسان حوزه‌های مختلف از جمله، مردم‌شناسی، حقوق و… استفاده شده و نتیجه این مشورت‌ها شکل‌گیری یک پرونده قطور در این زمینه است.

نمایندگان حامی این طرح، برای جلب کمک حتی سراغ علمای قم رفته‌اند و فتوایی را هم در این زمینه به صورت کتبی از ناصر مکارم شیرازی روحانی شیعه گرفته‌اند.با این وجود این طرح که با قید یک فوریت چهارم مهر سال ۹۶ در صحن علی مجلس به تصویب رسید و هم‌اکنون در دستور کار کمیسیون امور حقوقی و قضایی مجلس قرار دارد، به نتیجه مطلوب نرسیده است.

سیاوشی گفته علی‌رغم فتوای مکارم شیرازی هنوز مخالفت‌هایی با این طرح مطرح می‌شود. شورای نگهبان هم بحث‌هایی دارد و در داخل مجلس هم برخی مخالف طرح هستند.نمایندگان حامی این طرح، حداقل میانگین ازدواج زنان را ۱۵ سال و برای پسران ۱۸ در نظر گرفته‌اند، و هدف‌شان این است که ازدواج را برای دختران زیر ۱۳ سال و برای پسران زیر ۱۵ سال ممنوع کنند.

اما مخالفان این طرح نمایندگان موافق را متهم می‌کنند که به دنبال کپی از قوانین بین‌المللی هستند و مبانی شرع اسلام را مدنظر قرار نمی‌دهند.

طیبه سیاوشی که از حامیان این طرح است معتقد است که ازدواج کودکان با فقر ارتباط دارد. این عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اینکه اکثر ازدواج‌های در سن پایین در خانواده‌های فقیر اتفاق می‌افتد، می‌گوید: «در برخی از شهرهای مرزی مشاهده می‌کنیم که پدری به دلیل اعتیاد یا فقر با دریافت مبلغی دختر خود را به اتباع خارجی می‌دهد.»

این دادخواست در پی آن است که حمایت مردمی را از طرح ممنوعیت ازدواج کودکان نشان دهد و به این ترتیب به نمایندگانی مانند طیبه سیاوشی که به دنبال قانون شدن این طرح هستند کمک کند.

ما امضاء کنندگان این دادخواست بر آن هستیم که:

  • مخالفت خود را با ازدواج کودکان نشان دهیم
  • آگاهی رسانی کنیم که ازدواج کودکان با فقر مرتبط است
  • تلاش کنیم تا ازدواج زیر ۱۵ سال در ایران ممنوع شود
  • ماده ۱۰۴۱ قانون فعلی درباره سن ازدواج اصلاح شود
  • از آموزش و پرورش و رسانه‌های ملی بخواهم که نمایندگان حامی ممنوعیت ازدواج کودکان همکاری کنند.

لطفا با امضای خود با ما همراه شوید و با ازدواج کودکان در ایران مخالفت کنید.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    آذربایجان شرقی ۰
    استان آذربایجان غربی ۰
    استان اردبیل ۰
    استان اصفهان ۰
    استان البرز ۰
    استان ایلام ۰
    استان بوشهر ۰
    استان تهران ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان خراسان رضوی ۰
    استان خراسان شمالی ۰
    استان خوزستان ۰
    استان زنجان ۰
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۰
    استان فارس ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۰
    استان کردستان ۰
    استان کرمان ۰
    استان کرمانشاه ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان گلستان ۰
    استان گیلان ۰
    استان لرستان ۰
    استان مازندران ۰
    استان مرکزی ۰
    استان هرمزگان ۰
    استان همدان ۰
    استان یزد ۰
  • تازه‌ترین امضاها

    1. با توجه به آسیب های اجتماعی ناشی از ازدواج کودکان و همچنین آسیب های وارده بر کودکی که به کودک_همسری گرفته می شود، خواستار قانونی شدن داشتن حداقل ۱۸ سال به عنوان سن قانونی برای ازدواج هستم.

  • این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید