Exirifard-Protest-5

قاسم اکسیری‌فرد، پژوهشگر و مدرس فیزیک، از روز دوشنبه (۳۱ فروردین-۲۰ اپریل) در اعتراض به “رد صلاحیت عمومی” خود برای عضویت در هیات علمی دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی تهران، تحصنی اعتراضی را در مقابل دفتر مرکزی این دانشگاه آغاز کرده است.

آقای اکسیری‌فرد، رتبه اول المپیاد فیزیک در سال ١٣٧۴، بعد از پایان تحصیلاتش در دانشگاه‌های صنعتی شریف و علوم پایه زنجان، دکترای خود را در رشته‌ی فیزیک ذرات بنیادین از “موسسه بین‌المللی مطالعات پیشرفته” (SISSA) در ایتالیا گرفت و با وجود امکان ادامه‌ی تحصیل و تحقیق در خارج از کشور، به ایران بازگشت.

او از بهمن‌ماه ١٣٩٢ به عنوان مدرس فیزیک پایه در دانشگاه خواجه‌‌نصیر مشغول به کار شد و هم‌زمان پرونده‌اش نیز در “هیات تایید‌ صلاحیت عمومی” این دانشگاه در حال بررسی بود تا این‌که درخواست وی، به دلیل داشتن “صدای زنانه” رد گردید و به او گفته شد که «بر اساس بند ١۶ کارگروه تعیین صلاحیت‌های عمومی، به علت تن صدایش، توانایی انتقال مفاهیم علم و دانش را به دانشجویان ندارد».

بدین ترتیب نه تنها در ماه بهمن از تمدید قرارداد یک ساله‌ی دکتر اکسیری‌فرد با دانشگاه خواجه‌نصیر خودداری شد که با “رد صلاحیت عمومی” او، عملا امکان استخدام وی در دانشگاه‌های دیگر نیز با مشکل مواجه گردید.

او در سه روز گذشته با در دست داشتن پلاکاردی که روی آن نوشته شده “حق کار برای تمام شهروندان” توانسته توجه شمار زیادی از دانشجویان و شهروندان را به خواسته‌ی خود جلب کند و تصاویر این تحصن نیز به صورت گسترده‌ای در فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

قاسم اکسیری‌فرد در روز دوم تحصنش، توسط فردی که در ابتدا گفته شده بود از اعضای حراست دانشگاه خواجه‌نصیر است مورد ضرب‌وشتم و تهدید جانی قرار گرفت. این در حالی است که حراست دانشگاه، وابستگی این فرد به خود را رد کرده و به دکتر اکسیری‌فرد گفته که او از نیروهای لباس‌شخصی کلانتری گاندی بوده است.

این پژوهشگر، با این وجود، در روز چهارشنبه علاوه بر ادامه دادن به تحصن خود، به محل تحصن نسرین ستوده در مقابل کانون وکلای دادگستری رفت و حمایت خود را از این وکیل دادگستری اعلام کرد.

قاسم اکسیری‌فرد که گزارش اعتراضات خود را در صفحه‌ی فیسبوکش می‌نویسد، از مخاطبانش دعوت کرده تا به محل تحصنش بروند؛ با او عکس یادگاری بگیرند؛ و اگر سوال علمی هم داشتند، از وی بپرسند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com