Ed Royce رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا، روز سه‌شنبه (۲۸ اکتبر-۶ آبان) با انتشار بیانیه‌ای، گزارش تازه‌ی احمد شهید، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل مبنی بر بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران از زمان روی کار آمدن رییس‌جمهوری “اصلاح‌طلب” (حسن روحانی) را تعجب‌برانگیز ندانست و خواهان آن شد تا دولت اوباما در جریان مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی، مساله‌ی نقض حقوق بشر در ایران را نیز در نظر داشته باشد.

اد رویس، در این بیانیه، با اشاره به اعدام ریحانه جباری در پایان هفته‌ی گذشته، پاسخ حکومت ایران به اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان را نیز “وحشتناک” و در عین حال “قابل انتظار” توصیف کرده و نوشته است: «وقتی تعدادی از دختران از جمله سهیلا ۲۷ ساله با اسیدپاشی مردان موتورسیکلت‌سوار نابینا شدند، پاسخ رژیم به اعتراضات مردمی، بازداشت وکیل برجسته‌ی مدافع حقوق بشر، نسرین ستوده، و نیز تصویب قانونی بود که می‌تواند محرک حملات شنیع مشابه به جای ممانعت از آن‌ها باشد.»

اشاره‌ی آقای رویس به تصویب طرح “حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” در مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته است که انتقادهای گسترده‌ای را در فضای اجتماعی وسیاسی ایران برانگیخته است.

او در خصوص این تصویب این قانون ادامه داده: «ترس من از آن است که شبه‌نظامیان بسیجی، قانون جدید را به عنوان مجوز آزادانه‌تری برای حمله به زنان ایرانی به بهانه‌ی نوع لباس پوشیدن‌شان در نظر بگیرند.»

وی در عین حال ابراز امیدواری کرده که جامعه‌ی ایران در مقابل این اقدامات به گفته‌ی او “بزدلانه”ی حکومت، به پا خیزد.

این نماینده‌ی ارشد کنگره امریکا در پایان بیانیه‌ی خود، دولت اوباما را خطاب قرار داده و نوشته است: «باور این قضیه که رژیمی که نسبت به شهروندان خودش این‌گونه با خشونت عمل می‌کند، به دنبال انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است، اگر چه ناممکن نیست، اما دشوار است.»

او اضافه می‌کند: «عقل سلیم می‌گوید که ما باید به شدت درباره‌ی مقاصد حکومت ایران بدبین باشیم.»

بیانیه‌ی “اد رویس”، هم‌زمان با برگزاری جلسه‌ی “کمیته سوم سازمان ملل متحد” با موضوع بررسی دوره‌ای وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر شده است.

در جلسه‌ی روز سه‌شنبه (۶ آبان) این کمیته، احمد شهید، گزارش‌ تازه‌ی خود را مبنی بر افزایش شمار اعدام‌ها در ایران،  وجود شکنجه، تبعیض علیه زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی، برخورد با روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی، و نیز سانسور دولتی در یک سال گذشته ارائه کرد.

در پاسخ به این گزارش، “فروزنده ودیعتی” از اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، مدعی شد که گزارش آقای شهید تحت تاثیر کشورهای غربی و با هدف «ایران‌هراسی» و «اسلام‌هراسی» تهیه شده است. او هم‌چنین انتقادهای گزارش‌گر ویژه درباره‌ی نقض حقوق زنان در ایران را توهین به خود دانست و گفت که به عنوان یک زن، هیچ‌کدام از موارد مطرح‌شده در گزارش را احساس نکرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com