Prayer-in-Iran-Schools یک مقام مسوول در وزارت آموزش و پرورش ایران از اجباری شدن برگزاری “نماز جماعت” در مدارس ایران از آغاز سال تحصیلی پیش رو خبر می‌دهد.

محمدرضا مسیب‌زاده، “مدیرکل قرآن، عترت و نماز” در “وزارت آموزش و پرورش” روز پنج‌شنبه (۱۳ شهریور-۴ سپتامبر) در افتتاحیه‌ی “دوره آموزشی ائمه جماعت خواهر مدارس کشور” در قم گفت که «در تمامی مدارس کشور باید به مدت ۳۰ دقیقه نماز جماعت اقامه شود و به هیچ‌وجه نباید این زمان به کار دیگری اختصاص یابد».

به گزارش خبرگزارهای رسمی ایران، آقای مسیب‌زاده ضمن تاکید بر ضرورت قرار گرفتن زمان اقامه نماز در برنامه درسی مدارس، از “جذب دانش‌آموزان به نماز جماعت” و “حضور مدیران در صفوف نماز” به عنوان شعار امسال این وزارت‌خانه یاد کرد و افزود که «در بند نخست سیاست‌های ۲۰ گانه ابلاغی توسط وزیر آموزش و پرورش، حضور مدیران، معلمان و مربیان در نماز جماعت مدارس مورد تاکید قرار گرفته است».

وی با بیان این‌که «دانش‌آموز نمازنخوان در مدارس وجود ندارد»، از «مدیران و مسوولان» خواست تا «تمام تلاش خود را برای جذب دانش‌آموزان به نماز جماعت به کار گیرند».

این مقام ارشد دولتی، در عین حال با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه در کشور، خاطرنشان کرد که در حال حاضر در ۵۵ هزار مدرسه نماز جماعت برگزار می‌شود که از بین آن‌ها، در ۲۰ هزار مدرسه، “روحانی” مرد و زن، و در ۳۵ هزار مدرسه نیز، افراد “فرهنگی غیرروحانی”، مسوولیت “امام جماعتی” را برعهده دارند.

او در بخش دیگری از اظهاراتش، از “احیای ۶۰۰ مدرسه دارالقرآن الکریم” در سراسر کشور خبر داد و گفت بدین منظور قرار است ۵ هزار مربی قرآن جذب شود.

گفتنی است محمدرضا مسیب‌زاده  روز ۲۶ تیرماه نیز در گفتگو با خبرگزاری “ایسنا” از اجرای طرح موسوم به “مصباح الهدی” با موضوع “امام‌شناسی” در مدارس کشور از مهرماه امسال خبر داده بود.

وی گفته بود که این طرح در راستای “منویات” رهبر جمهوری اسلامی درباره “لزوم توسعه و ترویج سبک زندگی اسلامی” و تاکیدهای علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تحقق این هدف، برای نخستین بار در مدارس کشور اجرا می‌شود.

به دنبال آن، حمیدرضا کفاش، “معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش”، روز ۱۳ مردادماه به خبرگزاری “ایسنا” گفت که از مهرماه امسال طرح “حفظ موضوعی قرآن کریم” در مدارس کشور اجرایی می‌شود.

سه روز پس از آن نیز، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در دولت حسن روحانی از پررنگ‌تر شدن نقش روحانیون در مدارس سراسر کشور خبر دادو اعلام کرد که بر این اساس «تفاهم‌نامه‌ای با مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری منعقد شده» تا از حضور «علما و کار‌شناسان دینی در آموزش و پرورش کشور بهره گرفته شود».

 پیش از این در آذرماه سال گذشته، تفاهم‌نامه‌ی مشابهی میان “حوزه علمیه” استان تهران و اداره کل آموزش‌ و پرورش شهر تهران به امضا رسید که بر اساس آن، مدارس دولتی پایتخت، به مدت دو سال به “مدارس وابسته به حوزه” تبدیل شد‌ند و “مدیریت تربیتی” آن‌ها بر عهده یک “روحانی” قرار گرفت که می‌بایست به عنوان نماینده “حوزه” به صورت “ثابت” در مدارس پایتخت حضور داشته باشد.

در واکنش به امضای این تفاهم‌نامه، “گروه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران”، گروه سیاسی-دانشجویی که خواهان برقراری یک “دموکراسی لیبرال” در ایران است، و هم‌چنین “سازمان معلمان ایران” با صدور بیانیه‌هایی خواهان لغو آن شدند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com