selfiهنوز زمان زیادی از فراگیر شدن “سِلفی” نگذشته که حالا دیدن سلفی‌‌های دونفره از افراد با پارتنرشان که«رِلفی»نام‌گذاری شده (Relationship+Selfie)، به منظره‌ای رایج در فیسبوک و اینستگرام تبدیل شده است.

نتایج یک تحقیق تازه که توسط دکتر«بنیامین لی»، استاد دانشگاه «هاورفورد»در ایالت پنسیلوانیای امریکا انجام شده حاکی از آن است که هرچند نگاه عاشقانه‌ی زوج‌ها در کنار هم به دوربین، معمولا نشان از قوی بودن رابطه‌شان دارد، اما این این‌گونه عکس‌ها می‌تواند باعث نفرت دوستان‌تان از شما شود.

این مطالعه که در ژورنال “رابطه‌های شخصی” (Personal Relationships) منتشر شده می‌گوید که افراد با دیدن عکس‌های دونفره دوستان‌شان احساس می‌کنند که آن‌ها نسبت به خودشان در رابطه‌های شادتری هستند.

تیم تحقیق این گزارش می‌نویسد: «وقتی شما«رلفی» پست می‌کنید یا وضعیت خود را به«در رابطه بودن»تغییر می‌دهید، و یا در مورد رابطه‌تان در فیسبوک می‌نویسید، دیگران تصور می‌کنند که شما در یک رابطه خوب هستید.»

آن‌ها اضافه می‌کنند: «اگر شما در یک رابطه‌ی قوی باشید، پروفایل فیسبوک‌تان آن را نشان می‌دهد و دوستان‌تان آن را به دقت درمی‌یابند.»

این محققان، حساب‌های کاربری جعلی در فیسبوک ساختند و سپس از ۱۰۰ شرکت‌کننده در این مطالعه خواستند تا از یک سو ارزیابی‌شان را از میزان شاد بودن افراد در رابطه‌شان بگویند و از سوی دیگر میزان علاقه‌شان را به زوج‌ها بر اساس استاتوس‌های‌شان اعلام کنند.

استاتوس‌هایی که در پروفایل‌های جعلی قرار می‌گرفت، از فاش‌گویی زیاد در مورد رابطه مانند این‌‌که “از این مرد راضی نیستم” تا ابراز احساسات معمولی‌تر هم‌چون “دوست‌دخترم را دوست دارم” و نیز پست‌های عادی مثل این‌که “برای مدت کوتاهی گوشی ندارم. ای-میل بزنید” را شامل می‌شد.

به گفته‌ی “دکتر لی”، نتایج نشان می‌دهد که افراد بعد از آن‌که استاتوس حاکی از خوب بودن رابطه را لایک می‌زنند و به این نتیجه می‌رسند که رابطه‌ی دوست‌شان قوی است، به سرعت نگاه‌شان نسبت به پست‌های بعدی او منفی می‌شود و به تدریج، پست‌های حاوی رضایت از رابطه، لایک کمتری می‌گیرند.

در مرحله‌ی دوم تحقیق، از بیش از شرکت‌کننده در آن خواسته شد تا به پروفایل‌های از پیش ساخته شده مراجعه کنند و بگویند که بر اساس این پروفایل‌ها، صاحبان آن‌ها چقدر از رابطه‌شان رضایت دارند و به آن متعهد هستند.

دکتر لی می‌گوید: «ما دریافتیم که پروفایل‌هایی با تصاویر دوتایی و استاتوس‌هایی درباره‌ی رابطه‌شان، به عنوان کسانی که رابطه‌شان قوی‌تر است شناخته شده‌اند و لایک‌های بهتری گرفته‌اند. با این وجود، آن‌هایی که بیشتر از رابطه‌شان تعریف کرده بودند، لایک کمتری گرفته‌اند.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com