به گزارش خبرنگار ایلنا معاون وزیر راه و شهرسازی کشور خبر از صندوق‌های زمین و مسکن تا یک‌ ماه آینده داد این‌گونه که مطرح است هدف از طرح مذکور کمک به خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه و دهک‌های پایین مطرح شده است.

بنا به این گزارش صندوق‌های تازه تاسیس مستقل از فعالیت بانک‌ها عمل می کنند و بانک‌ها تنها می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذار وارد شوند و وظیفه وام دهندگی را برعهده نخواهند داشت.

نحوه عملکرد صندوق‌های زمین و مسکن به این گونه خواهد بود که سازمان ملی زمین و مسکن زمین‌هایی را در سراسر کشور به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می دهند و مابالتفاوت هزینه ساخت را از طریق سرمایه‌های کوچک مردم و با عرضه در بورس تامین خواهند کرد بدین‌گونه که هر شخص بستگی به سرمایه‌ای که دارد اقدام به خرید اوراق طی زمان‌های متفاوت می‌کند و این آورده در پروژه های ساختمانی که تکمیل شدنش دو تا سه سال زمان می‌برد به کار گرفته خواهد شد.

در خصوص این صندوق‌ها که به منظور خانه دار شدن دهک‌های پایین تاسیس خواهند شد و نور امیدی را در دل این اقشار جامعه روشن خواهد کرد باید توجه داشت که در این صندوق ها شخص باید دارای یک سرمایه اولیه باشد که بتواند خانه‌دار شدنش در این صندوق‌ها تضمین شود در غیر این‌صورت می‌تواند تنها به عنوان یک سهامدار در بورس فعالیت کند که در دراز مدت یا مجبور به فروش سهام با ارزش افزوده‌ای جزیی بوده و یا با هدف خانه‌دار شدن مجبور به نگهداری سهام در طولانی مدت است که در این صورت اگر خوش شانس باشد در میانسالی و در غیر این صورت پس از انکه فرد موهایش همچون دندان‌هایش سفید شد به وراث وی تعلق خواهد گرفت

محمد کفاش مدیرعامل کارگزار بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب که برخورداری از قدرت مالی متوسط از الزامات خانه‌دار شدن در این طرح محسوب می‌شود اذعان داشت: به طور حتم شخصی که جز اقشار کم درآمد است نمی‌تواند پول چندانی را به صندوق تزریق کند که در نهایت منجر به خانه‌دار شدنش شود.

کفاش تصریح کرد: باید به این نکته اشاره کرد که صندوق‌های زمین و مسکن دو راه را جلوی پای متقاضی قرار می‌دهند، یا پولش به حد نصاب یک واحد مسکونی می‌رسد و خانه‌دار می‌شود یا ارزش‌ افزوده طی دوره نصیب آن‌ها می‌شود که نکته دوم تفاوت این طرح با پیش‌خرید مسکن محسوب می‌شود.

گفتنی است اجرایی شدن این طرح به خودی خود بد محسوب نمی‌شود اما بدی آن زمانی به چشم میآید که طرح به اسم دهک‌های پایین به کام اقشار متوسط رو به بالا اجرا می‌شود که اگر در همین ابتدا واقعیات روشن بیان شود در پایان راه خدای‌نکرده مجریان طرح شرمنده اشخاصی که امیدوار کرده‌اند نخواهند شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com