اتهام آزار و اذیت جنسی به ایلان ماسک!
نویسنده: ریچ مک‌هیو
مترجم: اسدالله جعفری (پژمان)
منبع: روزنامه بزنس‌اینسایدر

یک خدمه شرکت «اسپیس ایکس» مدعی شده که ایلان ماسک آلت تناسلی خود را به او نشان داده و از او خواستار رابطه جنسی شده است. سپس این شرکت به خدمه مبلغ ۲۵۰ هزار دالر حق‌السکوت پرداخته است.


اسناد و شواهد نشان می‌دهد یک خدمه شرکت فضایی اسپیس ایکس گفته که ایلان ماسک از او خواسته است در جریان ماساژ دادن «چیزهای بیش‌تری» برایش انجام دهد. بر اساس ادعاهای موجود که در یک اظهارنامه آمده است این میلیاردر آلت تناسلی خود را به خدمه پرواز نشان داده از او خواسته است که روی آلت تناسلی وی سوار شود و سپس برای خدمه پشنهاد شغل بهتری را داده است. پس از گزارش این موضوع به شرکت فضایی اسپیس ایکس، شرکت ایلان ماسک مبلغ ۲۵۰ هزار دالر آمریکایی به عنوان بخشی از قرارداد جدایی‌ناپذیر و پایان خدمت حق‌السکوت به این خدمه پرداخت کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه اینسایدر، شرکت فضایی اسپیس ایکس که توسط ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان تأسیس شده به یک مهماندار هواپیما ۲۵۰ هزار دالر پرداخت کرده تا ادعای سوء رفتار جنسی علیه ایلان ماسک را در سال ۲۰۱۸ میلادی برطرف کند. این مهماندار به عنوان عضوی از خدمه کابین‌ها بر اساس یک قرارداد برای ناوگان جت در شرکت اسپیس ایکس کار می‌کرد. بر اساس مصاحبه‌ها و اسنادی که روزنامه اینسایدر به دست آورده است حاکی از آن است که این خانم ایلان ماسک را متهم کرده که «آلت تناسلی شق شدۀ خود را به او نشان داده است، بدون رضایتش ران‌های او را لمس کرده و به او پیشنهاد خرید یک راس اسب را در ازای یک ماساژ شهوانی و عاشقانه داده است.

این اتفاق در سال ۲۰۱۶ میلادی رخ داده است، در بیانیه‌ای که توسط یکی از دوستان این خدمه امضا شده و در حمایت از ادعای او تهیه شده است. جزئیات این داستان در اظهارنامه و همچنین براساس اسناد متفرقه از جمله مکاتبات ایمیلی و سایر سوابق با بخش تحقیقاتی روزنامه اینسایدر توسط دوست این خدمه به اشتراک گذاشته شده است. بر اساس این بیانیه، خدمه به دوستش گفته پس از گرفتن شغل مهمانداری هواپیما در شرکت اسپیس ایکس او را تشویق کردند تا مجوز ماساژ را دریافت کند تا بتواند آقای میلان ماسک را ماساژ دهد. او به دوستش گفته است در حین ماساژ در یکی از کابین‌های ویژه هواپیما بود که ایلان ماسک آلت راست شدۀ خود را به این زن نشان داده و از او خواستار رابطه جنسی شده است.

پس از اینکه روزنامه اینسایدر برای اظهار نظر با آقای ایلان ماسک تماس گرفت، او در جواب ایمیلی ارسال کرد تا زمان بیش‌تری برای پاسخگویی بخواهد و گفته است «در این داستان مسایل زیادی نهفته و مطرح است». ایلان ماسک نوشته است «این بعید است که من تمایل به آزار و اذیت جنسی او می‌داشتم؛ این اولین‌بار در کل ۳۰ سال زندگی من است که چنین موضوعی مطرح می‌شود. بنابراین؛ او این داستان را یک سناریویی با انگیزۀ سیاسی خوانده است». واحد تحقیقاتی روزنامه اینسایدر زمان ضرب‌الاجل را تمدید کرد و پیشنهاد ایلان ماسک را برای اظهار نظر در مورد این ادعاها تکرار کرد، اما او دیگر در این زمینه هیچ پاسخی نداده است. کریستوفر کارداچی، معاون حقوقی شرکت اسپیس ایکس که از طریق تلفن همراه با وی گفت‌گو کردند او گفته است: «من در مورد هیچ توافقنامه‌ای اظهار نظر نمی‌توانم». بناً؛ شرکت اسپیس ایکس به درخواست‌های مکرر روزنامه اینسایدر جهت اظهار نظر در این مورد به ایمیل‌های آن پاسخی نداده است.

پیشنهاد یک راس اسب ایلان ماسک در ازای یک ماساژ اروتیک و عاشقانه

در این بیانیه آمده است که خدمه هواپیما به دوستش گفته است میلیاردر شرکت اسپیس ایکس و موسس تسلا در جریان یک پرواز در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی از او خواسته است «برای ماساژ کامل بدن» ایلان ماسک به اتاقش بیاید. هنگامی که خدمه وارد اتاق ایلان شده است متوجه شده که ایلان ماسک به جز شورتی که نیمه پایینی بدنش را پوشانده بود، کاملاً در حالت برهنگی بود». بنابراین؛ در این بیانیه چنین آمده است که آقای ماسک در حین ماساژ، آلت تناسلی خود را به این خدمه زن نشان داده. سپس ران‌های او را لمس کرده و به او پیشنهاد داده است که اگر «برایش چیزهای بیش‌تری انجام دهد» به او یک راس اسب خواهد خرید. در این‌جا (چیزهای بیش‌تری) دلالت به انجام عمل جنسی دارد. این خدمه هواپیما که عاشق اسب است، اغلب اسب سواری می‌کند از پیشنهاد ایلان ماسک امتناع ورزیده و بدون انجام هیچ‌گونه عمل جنسی به ماساژ ادامه داده است. در اظهارت تند دوستش آمده است «خدمه و مهماندار برای خرید و فروش که نیست». قرار نیست خدمه‌ها برای پول یا هدایا عمل جنسی و سکس انجام دهند. با این‌حال؛ این اتفاق در جریان یک پرواز به مقصد لندن رخ داده است.

دوست او در یک مصاحبه‌ای با روزنامه اینسایدر ادعاهای این خدمه را با جزئیات بیش‌تری شرح داده است. او به شرط ناشناس ماندن با این روزنامه مصاحبه کرده و به دلیل نگرانی از امنیت شخصی خود به این موضوع اشاره کرده است. اما روزنامه اینسایدر از هویت و اهلیت او آگاه است. بخش تحقیقاتی روزنامه اینسایدر از هویت و اهلیت خدمه هواپیما نیز آگاه است. اما نامی از او نمی‌برد، زیرا او مدعی‌شده که قربانی آزار و اذیت جنسی شده است. با این‌وجود؛ او از اظهار نظر در مورد این داستان خودداری کرده است. دوست خدمه در تشریحات این اتهامات گفت «ایلان ماسک آلت تناسلی خود را از شورتش بیرون کشید و آن کاملاً در حالت نعوظ بود. سپس او خواستار رابطه جنسی شد، ایلان ران‌های خدمه را لمس کرده و به او گفته است با انجام رابطه جنسی برایش یک راس اسب خواهد خرید. ایلان ماسک با این کارش اساساً سعی کرده که به او رشوه بدهد تا خدمه نوعی از لطف و مهربانی عمل جنسی را برایش تقدیم کند».

مجازات به دلیل امتناع از تن‌ فروشی

دوست این خدمه گفت در حالی که مدت کوتاهی پس از سفر لندن باهم در حال پیاده‌روی بودند، به او درباره این آزار و اذیت جنسی سخن زده است. دوستش این خدمه را بسیار مضطرب، پریشان‌حال و متزلزل توصیف کرد. او گفت «خدمه بسیار ناراحت بود و نمی‌دانست چه کاری کند». خدمه هواپیما به دوستش گفته که پس از رد درخواست ایلان ماسک برای رابطه جنسی، این موضوع تقریباً به باد فراموشی سپرده شد. در این بیانیه آمده است «قبل از این اتفاق او آقای ماسک را فردی می‌دانست که بایستی به او احترام گذاشت». اما پس از اینکه آقای ایلان آلت تناسلی خود را به این خدمه نشان داد، بدون اجازه او را لمس کرد و به او پیشنهاد داد که در ازای رابطه جنسی به او پول بدهد و یا اسب بخرد. با این‌وجود؛ این خدمه هواپیما پر از اضطراب و دلواپسی شده است.

دوستش به اینسایدر گفت «خدمه فکر می‌کرد که همه چیز می‌تواند به حالت عادی برگردد و وانمود می‌کرد که هیچ اتفاقی نیفتاده است». با این‌حال؛ او به این احساس کرده که گویی در حال دریافت نوعی از تلافی است که شیفت‌های کاری او کاهش یافته بود و او با این اتفاق دچار استرس شدید شده است. در این بیانیه آمده است که خدمه احساس کرده «او را به دلیل امتناع از تن‌فروشی و روسپی‌گری از کارش اخراج و مجازات خواهد کرد».

ماساژ در صورت درخواست

شرکت اسپیس ایکس تاکید ویژه‌ای بر ماساژ دارد و تا آن‌جایی پیش می‌ود که از ماساژدرمانگرهای داخلی به عنوان امتیازی برای مدیران اجرایی خود استفاده می‌کنند. به گفته‌ی دوست خدمه هواپیما او توسط مافوق‌هایش تشویق شد تا آموزش ماساژ حرفه‌ای را برای ایلان ماسک فرا بگرد. این دوتسش گفت «آن‌ها او را تشویق کردند تا مجوز ماساژ را دریافت کند، اما با پول و هزینه شخصی خودش». آن‌ها به طور ضمنی گفتند اگر این کار را انجام دهد، این خدمه می‌تواند در پروازهای بیش‌تری شرکت کند. زیرا او می‌تواند به آقای ایلان ماسک ماساژهای مناسبی بدهد. به نظر من این چه کارِ عجیبی است!! زیرا شما برای ماساژ استخدام نشده‌اید، شما یک خدمه هستید که خدمات هواپیما را برای مهمانان هواپیما انجام دهید نه فراتر از آن. اگر آقای ایلان ماساژ دوست دارد، پس بایستی هزینه‌های رفتن شما به آموزشگاه ماساژ را نیز پرداخت کند. اما خدمه بسیار خوشحال و مشتاق بود که این شغل را داشته باشد تا بتواند به هر کشور سفر کند.

پرداخت ۲۵۰ هزار دالر آمریکایی برای پایان خدمت

این خدمه در سال ۲۰۱۸ میلادی، پس از اینکه متقاعد شد که امتناع او از پذیرش پیشنهاد ایلان ماسک برای انجام سکس فرصت‌های او را در شرکت اسپیس ایکس کاهش داده است. او یک وکیل کالیفرنیایی را استخدام کرد و شکایتی را در بخش منابع بشری این شرکت ارسال کرد که جزئیات آن موضوع را شرح می‌داد. در همان زمان، وکیل مدافعِ خدمه با دوست خدمه تماس گرفت و از او خواست تا اظهارنامه‌ای را برای تأیید ادعاها وی آماده کند. پس از یک جلسه با یک میانجی که ایلان ماسک هم شخصاً در آن جلسه حضور داشت، شکایت این مهماندار به سرعت مورد برسی قرار گرفت و حل شد. این موضوع هرگز به دادگاه قانونی و یا به رسیدگی‌های داوری نرسید. در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی ایلان ماسک و شرکت اسپیس ایکس با خدمه هواپیما توافق نامه‌ای را امضا کردند که خدمه در ازای آن تعهد داده است بر سر ادعاهایش دیگر به دادگاه شکایت نکند.

این توافق‌نامه همچنین شامل ماده‌ها و بندهای محدودکنندۀ عدم افشا و عدم تحقیر می‌شود که مهماندار و یا خدمه را از بحث دربارۀ پرداخت غرامت یا افشای هر نوع اطلاعاتی در مورد ایلان ماسک و کسب‌وکارهایش از جمله شرکت اسپیس ایکس و تسلا منع می‌کند. آقای ایلان ماسک در حال حاضر به دلیل اعتقاد خود مبنی بر اینکه «آزادی بیان اساس دموکراسی کارآمد است» در تلاش برای خرید شبکه توییتر است. بنابراین؛ او در اوایل ماه گذشته در حساب توییتری‌اش نوشت که «نور خورشید بهترین ضد عفونی‌کننده است». اما مدیریت توییتر به درخواست و اظهار نظر او تا هنوز پاسخی نداده است.

وقتی‌که شما تصمیم می‌گیرید سکوت کنید، شما هم شریک آن جرم محسوب می‌شوید

دوست او به اینسایدر گفته است که او تصمیم گرفت بدون مشورت با خدمه هواپیما وارد این میدان شود، زیرا به عنوان یک بازماندۀ تجاوز جنسی احساس وظیفه می‌کرد آنچه را که دربارۀ ایلان ماسک به او گفته شده با رسانه‌ها به اشتراک بگذارد. بر خلاف خدمه هواپیما، دوست او به هیچ‌گونه قرارداد و توافق‌نامه‌ای عدم افشای اطلاعات در مورد ایلان ماسک تعهدی ندارد. او گفت «من کاملاً احساس مسئولیت می‌کردم که با این موضوع وارد صحنه شوم و به خصوص همین روزها و همین اکنون. ایلان ماسک ثروتمندترین مرد جهان است و اما آلت تناسلی در دست و آماده!!. کسی که با چنین سطحی از قدرت مالی و اقتصادی باعث این نوع آسیب‌ها می‌شود و سپس مقداری پول برای سکوت پرداخت می‌کند این پاسخ‌گویی نیست بلکه شهوت‌رانی و شهوت پرستی است. این نوع شکارچیان و درنده‌ها در سرتاسر جهان وجود دارند، اما زمانی آن‌هایی‌که به ویژه ثروتمند و قدرتمند باشند. آن‌ها به معنای واقعی کلمه سیستم‌هایی دارند که مانند یک دستگاه برای آن‌ها کار می‌کند تا آن‌ها را طوری تنظیم کنند بتوانند هرکاری را که دلش بخواهند انجام دهند».

دوستش گفت سکوتش او را شریک جرم می‌کند «وقتی که شما تصمیم می‌گیرید سکوت کنید، بلی! شما هم شریک آن جرم محسوب می‌شوید». شما بخشی از آن دستگاه و ماشینی می‌شوید که به آدمِ مانند ایلان ماسک اجازه می‌دهد تا به انجام کارهای وحشتناکی که انجام داده است ادامه دهد». قراردادها و توافق‌نامه‌های عدم افشاء اجزای حیاتی چنین نظام‌ها و دستگاه‌ها هستند. این دوستش افزود قبل از اینکه با اینسایدر تماس بگیرد، با وکیل که وکالت قربانی را برعهده داشت تماس گرفته است. وکیل به او گفته «اگرچه خدمه آزاد است با مطبوعات و رسانه‌ها هم صحبت کند، اما به اشتراک گذاشتن هر سندی از این پرونده از جمله اظهارات شخصی خودش می‌تواند مهمان‌دار هواپیما را در معرض خطر قرار دهد».

بنابراین؛ دوستش گفت: «نگرانی اصلی این وکیل به وضوح تهدیدات علیه موکلش بود». او از یک وکیل دادستانی سرسخن آورد که گفته بود مقررات و اطلاعات محرمانه یک «مزخرفات» بیش نیست و اگر زنان دیگری هم توسط ایلان ماسک قربانی شده‌اند باید وارد عمل شوند. اما وقتی که نوبت به موکلش رسید، وکیل از دوستش خواست که اظهارنامه را به اشتراک نگذارد. او به دوستش گفت «این یک مشکل بزرگی ایجاد خواهد کرد». جایی‌که دفتر مرکزی شرکت اسپیس ایکس در آن قرار دارد، دیگر به شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد در قراردادهایی مانند آنچه که مصدی آن امضا کرده است بندها و ماده‌های عدم افشا را بخواهند. تنها چند ماه پس از قرارداد وی در سال ۲۰۱۸ میلادی در دوران والی جری براون «قانون ایستادگی در برابر عدم افشای اطلاعات» را تصویب کرد که استفاده از سیستم تجزیه و تحلیل داده‌های ملی را در مناطقی که شامل آزار جنسی، تبعیض یا تجاوز می‌شود ممنوع می‌کند، مگر اینکه شاکی خودش درخواست رسیدگی کند.

این وکیل مدافع به درخواست‌ها برای اظهار نظر هنوز پاسخی نداده است. دوست خدمه به اینسایدر گفت «اگر راهی برای [او] وجود می‌داشت بدون اینکه خود را در معرض خطر قرار می‌داد و یا بدون اینکه به هیچ وجه جانش را به مخاطره می‌انداخت، این کار را می‌کرد». بنابراین؛ امیدوارم که او احساس کند من کار درستی را برایش انجام دادم. من امیدوارم که او احساس کند من چیزهایی را گفتم که او به اندازه کافی از اظهار آن‌ها احساس ناامنی می‌کرد.

من می‌خواهم که حقیقت برملا شود

این تنها ادعا و توافق افشا شده برای سوء رفتار جنسی است که شخصاً مرتبط به آقای ایلان ماسک است. با این‌حال؛ دو شرکت او در گذشته نیز با اتهامات آزار و اذیت جنسی روبرو شده‌اند. در دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی همان هفته‌ای که او به عنوان شخصیت سال در «مجله تایم» انتخاب شد، چهار زنی که در شرکت اسپیس ایکس کار می‌کردند، درباره آزار و اذیت جنسی در شرکتی که ایلان ماسک مدیرعامل آن است مواجه شدند. یکی از آن‌ها به نام خانم اشلی کوساک است که در این مورد مقاله نیز نوشته است «در زمانی که او کارآموز بوده کارمندان مرد باسن او را لمس می‌کردند. سه نفر دیگر هم با چنین اتفاق مواجه شده‌اند؛ یکی از آن‌ها گفت او هم با یک توافق عدم افشا متعهد شده بود که در روزنامه نیویورک تایمز با رفتار مشابهی مواجه شده است.

به نقل از رزونامه نیویوک تایمز در پاسخ به این گزارش‌ها، گوین شاتول، رئیس و مدیر عامل شرکت اسپیس‌ایکس در ایمیلی چنین جواب داده «گزارش به موقع از آزار و اذیت کلید حفظ شرکت اسپیس ‌ایکس به‌عنوان مکانی عالی برای کار و رفاه کارکنان است؛ اما ما نمی‌توانیم آن چیزی را که مرتکیب نشده‌ایم برطرف کنیم. او اضافه کرد که شرکت اسپیس ایکس به شدت تمام ادعاهای آزار و اذیت جنسی یا تبعیض را بررسی خواهد کرد و زمانی که متوجه شویم خط مشی ما نقض شده است، اقدامات سریع و مناسبی را علیه بی‌نظمی‌ها در این شرکت انجام خواهیم داد».

حداقل شش زن از شرکت تسلا جایی که ایلان ماسک مدیرعامل آن است به اتهام آزار و اذیت جنسی در شرکت تسلا شکایت کرده‌اند. شاکیان می‌گویند مردان در کارخانه به دنبال زنان چشم‌چرانی می‌کردند و در مورد لباس و نحوۀ پوشیش آنان اظهار نظر می‌کردند و متلک می‌گفتند. این کار باعث شد که برخی از زنان لباس‌های گشاد بپوشند و از کوپه‌های جعبه‌ برای جلوگیری از دید و چشم‌چرانی همکاران خود استفاده کنند. برخی از زنان مدعی شدند وقتی که شکایت کردند مورد انتقام‌جویی شرکت قرار گرفتند. این دوست خدمه هواپیما به روزنامه اینسایدر گفت اگر ایلان ماسک با شخص دیگری هم بدرفتاری کرد، او امیدوار است که آن‌ها هم بتوانند تا داستان خود را با همه درمیان بگذارند. سرانجام؛ این دوست خدمه افزود اگر قربانیان دیگری هم وجود داشته باشند، دوست دارم که آن‌ها هم بیایند شکایت کنند تا حقیفت برملا شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)