دیپلمات های اروپایی و آمریکایی می گویند مذاکرات توافق هسته ای با ایران به مرحله نهایی خود رسیده است. همانطور که نشریات و تحلیلهای اخیر نشان میدهد، توافق هسته‌ای جدید به رژیم ایران اجازه می‌دهد تا در اولین سال اجرایی خود به ۲۷۵ میلیارد دلار از طریق کاهش تحریمها و تا سال ۱۴۱۰ به یک تریلیون دلار دسترسی داشته باشد. اگر نگاهی کوتاه به دوران پس از اجرای توافق هسته‎ای در سال ۱۳۹۴ داشته باشیم، به یاد خواهیم آورد که رژیم جمهوری اسلامی پس از توافق، بودجه نظامی خود را تا ۹۰ درصد افزایش داد و همین امر باعث قدرت گرفتن بیشتر نیروهای تروریستی و نیابتی‎اش در منطقه شد. حال نیز بدون شک بخش قابل توجهی از این درآمد پس از احیای توافق به گروههای تروریستی نیابتی رژیم در منطقه از جمله حزب الله لبنان و جهاد اسلامی فلسطین مستقر در غزه و کرانه باختری اختصاص داده خواهد شد که به معنای تقویت بیشتر تروریسم در منطقه خواهد بود. البته گروههای نیابتی دیگر رژیم در سوریه و عراق نیز از این درآمد بی‎بهره نمیمانند ولی در اینجا تنها به نقش دو سازمان تروریستی حزب الله و جهاد اسلامی فلسطین میپردازیم.

 

حزب‌الله، مسلح‌ترین بازیگر غیردولتی جهان است

اکنون ارزیابی می شود که حزب الله ارتشی دارد که از لحاظ جمعیت با ارتش چندین کشور اروپایی برابری می کند. این سازمان تروریستی اکنون نیز با کمک جمهوری اسلامی در حال جمع آوری بمبهای هدایت شونده دقیق یا هوشمند است. همین مسئله حزب الله را قادر می سازد تا حملاتی را علیه زیرساخت های حیاتی اسرائیل انجام دهد. بنابراین می‎توان گفت که جنگ های آینده این گروه علیه اسرائیل در آینده فاجعه‎بار خواهد بود. این یک تهدید جدی برای ثبات منطقه میباشد و جامعه بین المللی نیز در این میان همچنان نقش تماشاگر بی‎طرف را بازی میکند.

بخش زیادی از پول نقد حاصل از توافق جدید به سرعت به حزب الله منتقل می شود و این گروه را قادر می سازد تا تسلیحات خود، به ویژه بمبهای هوشمند و هواپیماهای بدون سرنشین خود را افزایش دهد. این در واقع همان چیزی است که در سال ۱۳۹۴ پس از توافق برجام اتفاق افتاد و دوباره رخ خواهد داد.

حزب الله از توانایی های نظامی همتراز با بسیاری از ارتش های حرفه ای دولتی برخوردار است. این سازمان تروریستی به شدت به سامانه‌های تسلیحاتی ایران و روسیه که از قابلیت‌های زمینی، دریایی و هوایی برخوردار است، متکی است. طبق گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال ۱۳۹۸، ایران سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار به حزب الله کمک می کند. حزب الله بیشتر از این پول برای به دست آوردن تجهیزات نظامی و جذب نیرو استفاده می کند.

زرادخانه موشکی

با حمایت رژیم جمهوری اسلامی، حزب‌الله اکنون دارای مجموعه وسیعی از موشک‌ها و راکت‌های زمین به زمین، از جمله ۴۵۰۰۰ راکت کوتاه‌برد (تا ۴۰ کیلومتر) و ۸۰۰۰۰ راکت و موشک میان‌برد و دوربرد است.

سیستم های موشکی ضد هوایی

حزب الله از انواع سامانه های موشکی ضدهوایی استفاده می کند که عمدتاً منشا روسی یا ایرانی دارند. جمهوری اسلامی همچنین این سامانه ها را در سوریه مستقر کرده است، مکانهایی که اسرائیل مرتبا آنها را بمباران میکند. علاوه بر این، حزب‌الله دارای سلاح‌های ضدهوایی متعدد و همچنین سامانه‌های پدافند هوایی قابل حمل انسان مانند SA-7، SA-14، SA-16 و SA-18 روسی و میثاق-۱ و میثاق-۲ ایرانی میباشد.

تجهیزات هوایی بدون سرنشین

حزب الله بالغ بر ۲۰۰۰ پهپاد نظامی و تجسسی ایرانی و غیره دارد که در لبنان، سوریه، عراق، یمن و غزه مستقر هستند. حزب الله از بسیاری از آنها برای شناسایی و از برخی دیگر هم برای حمل مواد منفجره و حملات نظامی استفاده میکند. اوایل تابستان امسال، اسرائیل سه پهپاد را که حزب الله به سمت یکی از سکوهای دریایی اسرائیل در میدان گازی کاریش فرستاده بود، سرنگون کرد.

نیروی دریایی

حزب الله یک واحد دریایی دارد که از آن برای حمله به اهداف دریایی یا در ساحل استفاده می کند. نیروهای دریایی حزب الله از قایق‌های تهاجمی ذوالفقار ساخت ایران استفاده می‌کنند و به احتمال زیاد زیردریایی‌های کوچک غدیر ساخت ایران را هم دارند.

 

جهاد اسلامی فلسطین، بازوی سپاه پاسداران و علی خامنه‎ای

جهاد اسلامی فلسطین بازوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و علی خامنه ای در فلسطین است. این سازمان در سال ۱۳۶۰ تاسیس و دومین گروه شبه نظامی بزرگ در غزه پس از حماس است و بیشترین نزدیکی را با حماس دارد. هر دو آن‌ها اسلام‌گرا هستند؛ موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناخته و با هدف نابودی اسرائیل از طرف رژیم جمهوری اسلامی مسلح و از لحاظ مالی تامین میشوند. هر دو گروه هم همانند حزب الله در لیست سازمانهای تروریستی اروپا و آمریکا قرار دارند. اما جهاد اسلامی در روند سیاسی فلسطین شرکت نمی کند و هیچ گونه خدمات اجتماعی را به فلسطینی های غزه ارائه نمی دهد. از دهه ۶۰ گرفته تا ۸۰، تنها غیرنظامیان اسرائیلی را با بمب گذاری های انتحاری هدف قرار داده است. از جمله بمب گذاری در مرکز خرید نتانیا در سال ۱۳۸۴ که در آن پنج اسرائیلی کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.

اگرچه جهاد اسلامی سنی مذهب هستند اما از انقلاب اسلامی ایران که به برپایی یک حکومت دینی منجر شده بود، الهام گرفته اند. این سازمان تروریستی مبارزه مسلحانه را یک استراتژی سیاسی برای نابودی کامل کشور اسرائیل، برپایی حکومت اسلامی در فلسطین و اجرای قوانین اسلامی در جامعه می‌داند.

جنگ اخیر جهاد اسلامی فلسطین با اسرائیل

در مردادماه امسال، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیاتی را برای جلوگیری از حملات جهاد اسلامی آغاز کردند که ۶۶ ساعت به طول انجامید. نبردی که در طی آن تروریستهای جهاد اسلامی بیش از هزار موشک به سمت اسرائیل پرتاب کردند و میلیون ها اسرائیلی به پناهگاه های زیرزمینی پناه بردند.

حمایت ایران از جهاد اسلامی

از اواخر سال ۶۸ تا به امروز، رژیم جمهوری اسلامی حمایت های مالی و نظامی خود از جمله سلاح های سبک، موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین مملو از مواد منفجره را به این گروه تروریستی ارائه کرده است. زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی در سال ۹۸ گفته بود که “مقاومت می‌تواند شهرهای صهیونیستی را با بیش از ۱۰۰۰ موشک در روز برای ماه‌ها در هم بکوبد”. البته موشکهایی که بدون شک از ایران تامین میشوند!

بر اساس گزارش‌ وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد تروریسم در سال ۱۳۹۸، جهاد اسلامی فلسطین عمدتاً از ایران کمک مالی و آموزش نظامی دریافت کرده و با حزب الله تحت حمایت ایران و سوریه برای انجام عملیات مشترک شریک شده است.

در آغاز درگیری‌های اخیر این گروه با اسرائیل، زیاد النخاله در سفری به ایران با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و همچنین سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز دیدار کرده بود.

حمایت قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس از جهاد اسلامی فلسطین

در سال گذشته، النخاله گفت: قاسم سلیمانی دستورالعمل‌هایی را برای تحویل موشک‌ها و سایر سلاح‌ها به نوار غزه تنظیم کرده بود و همه این سلاح ها را هم به نوار غزه تحویل داد.

این موشک‌ها و سلاحها امروزه همچنان از طرف سپاه پاسداران و علی خامنه‎ای نه تنها به نوار غزه بلکه به لبنان و سوریه و عراق و دیگر کشورهای منطقه نیز فرستاده میشود. تسلیحاتی که جمهوری اسلامی ایران با هدف قتل و کشتار و ترور و ناامنی و پیشبرد اهداف سیاسی و نظامی‎اش به گروههای نیابتی تروریستی میدهد. احیای برجام در واقع به معنای احیای تهدید جنگ و ناامنی در منطقه است. چرا که بخش زیادی از درآمد حاصل از برجام همانطور که به آن اشاره شد، خرج تقویت گروههای تروریستی و در نهایت افزایش احتمال جنگ و درگیری بیشتر در منطقه خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)