تهران ؛ آب برق زندگی حق مسلم ماست! شعار مردم تهرانپارس در اعتراض به گرانی و کمبود

اعتصاب بازاریان اراک

مرگ بر رئیسی! شعار بازنشستگان تامین اجتماعی – فیلم و عکس

تهرانپارس؛ مردم در اعتراض بر علیه گرانی هزینه برق مصرفی در مقابل اداره برق این منطقه تجمع کردند

مردم تهرانپارس صبح روز یکشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱، با تجمع در برابر اداره برق منطقه‌ای تجمع کرده و شعار می‌دادند: «نصر من‌الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب». مردم به جان آمده از گرانی‌ها، خواستار پاسخگویی مسئولین به گرانی‌های بی‌رویه برای قبض‌های برق بودند.

شعارهایی که در تظاهرات مردم تهرانپارس سر داده شد، نشانگر آن است که مردم از سیاست‌های دولت به شدت ناراضی هستند. آنها در شعار‌هایشان به گرانی هزینه‌های خدمات شهری از جمله گران شدن هزینه آب و برق و گاز اعتراض داشتند. در روی یکی از پلاکاردهایی که در دست  تظاهر کنندگان بود نوشته شده بود: «آب، برق، زندگی، حق مسلم ماست». این شعار پاسخی تلخ و طنز به دولت است که همواره شعار داده است «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست».

مردم از سیاست‌های دولت به جان آمده‌اند

تظاهرات مردم تهرانپارس نشانه بلوغ خشم مردمی است که از سیاست‌های دولتی به جان آمده و اینگونه در صحنه اجتماعی بارز می‌شود. تورم‌ افسارگسیخته موجب نابودی زندگی هزاران هزار خانواده شده است. خط فقر گریبان بیش از ۷۰ درصد جامعه را گرفته و روز به‌روز هم بیشتر می‌شود.

شرکت توانیر در اوایل بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که تعرفه برق مشترکان افزایش خواهد یافت. توانیر در اطلاع‌رسانی خود اعلام کرد که این گران‌شدن‌ها فقط شامل پرمصرف‌ها خواهد شد. پر مصرفانی که فقط ۲۵ درصد مشترکان را شامل می‌شود.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این زمینه گفته بود که برق مصرفی مشترکان تا سطح الگوی تعیین شده با نرخ یارانه‌ای محاسبه می‌شود. وی تصریح کرده بود که حتی مشترکان پر مصرف نیز از درصدی یارانه بهره‌مند خواهند شد. اما اگر میزان مصرف‌شان از درصدی بالاتر برود، با نرخ‌های بالاتری برای آنها محاسبه خواهد شد.

آیین‌نامه نحوه محاسبه برق مصرفی مشترکان دروغی بیش نیست

وزیر نیرو در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ به زمینه چینی برای گران‌کردن قبض‌های برق پرداخت و گفت: «برای کلیه مشترکان الگوی تعیین شده مصرف ۲۰۰ کیلووات ساعت است. اگر میزان برق مصرف‌ کننده‌ای از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات در ماه باشد، باید ۱۵۰ درصد به قبض آنها افزوده شود. اگر مصرف کننده‌ای سطح مصرفش به ۴۰۰ کیلووات برسد، باید ۳۵۰ درصد به مبلغ قبض برق آنها افزوده شود.

الگوی مصرفی که وزارت نیرو تعیین کرده است گویا فقط برای روشنایی منازل است. زیرا اگر منزلی به غیر از روشنایی، یخچال، تلویزیون و وسایل برقی خانگی ساده هم داشته باشد، مصرف برق ماهانه‌اش بیش از ۲۰۰ کیلووات در ماه خواهد شد. بی‌‌دلیل نیست که مردم تهرانپارس در تظاهرات امروزشان شعار دادند: «مرگ بر این دولت مردم فریب».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)