شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده در وین تشکیل جلسه می‌دهد تا گزارش جدید آژانس هسته‌ای بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با پنهان کاری رژیم جمهوری اسلامی در مورد سایتها و همچنین مواد هسته ای اعلام نشده که نقض پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) میباشد را بررسی کند. ایالات متحده و بقیه اعضای هیئت متشکل از ۳۵ کشور باید قاطعانه به این گزارش واکنش نشان دهند و هرگونه لغو تحریم برای این رژیم حامی تروریسم در جهان را تا زمانی که به توقف همه فعالیتهای هسته ای خود متعهد نشود، رد کنند.

نشست آتی هیئت مدیره آژانس در حالی برگزار می‌شود که وال استریت ژورنال چهارشنبه ۴ خرداد در گزارشی از دستیابی رژیم ایران به اسناد محرمانه آژانس و استفاده از آن‌ها برای منحرف کردن بازرسان آژانس و مخفی کردن بخش‌هایی از برنامه اتمی خود خبر داده. جمهوری اسلامی از این اطلاعات برای مخفی کردن برنامه تسلیحاتی و همچنین فریب بازرسان آژانس استفاده کرده است. این اطلاعات به دست آمده که پنهان کاری رژیم ایران در زمینه سلاحهای هسته ای را آشکار میکند، تنها بخشی از آرشیو خارج شده از ایران توسط موساد در سال ۱۳۹۷ میباشد.

این اسناد در اصل دو حقیقت اساسی را برای ما روشن میکند. نخست اینکه رژیم جمهوری اسلامی از همان ابتدا با پنهان کردن فعالیت‌ها و سایت‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای خود، توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ (برجام) را نقض می‌کرد. دوم اینکه برجام از همان ابتدا یک اشتباه مرگبار بود. بطور مثال یکی از اساسی ترین اشتباهات برجام اجازه دادن به جمهوری اسلامی برای حفظ برنامه غنی سازی اش بود که به رژیم این اجازه را داد تا فعالیتهای هسته ای خود را تا به امروز در خفا ادامه دهد.

این اسناد همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی را به کشف حداقل چهار سایت ناشناخته دیگر هدایت کرد که بازرسان آژانس در سه سایت مختلف ذرات اورانیوم پیدا کردند. رژیم جمهوری اسلامی به عنوان یکی از امضاء کنندگان پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای NPT ملزم به اعلام فعالیت‌های هسته‌ای خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میباشد و اکنون گزارش آژانس می‌تواند شورای حکام را وادار کند تا رژیم ایران را ناقض تعهدات خود در معاهده اعلام کند. بیانیه این هیئت اولین گام سیاسی در ارسال پرونده به شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود که می تواند تحریم های بین المللی را مجدداً بر رژیم جمهوری اسلامی اعمال کند.

زمانی که اسرائیل برای اولین بار ماجرای دست یافتن به آرشیو هسته ای ایران را فاش کرد، حامیان توافق هسته ای آن را کم اهمیت جلوه دادند و گفتند که این اطلاعات حاوی جزئیات برنامه تسلیحات هسته ای رژیم در سال ۱۳۸۲ بوده که دیگر وجود یا اهمیتی ندارد. اما در واقع اینطور نبود. گزارش اخیر ژورنال و اطلاعاتی که توسط نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل منتشر شد بیانگر این بود که چرخ سانتریفیوژهای رژیم جمهوری اسلامی سالها در حال چرخیدن است.

وجود ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده و فعالیتهای مشکوک از جمله حفاری تونل های زیرزمینی که در تصاویر ماهواره ای منتشر شد، همگی حاکی از پنهان‌کاری های مشکوک رژیم ایران میباشد که زنگ خطر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به صدا درآورده است.

حدود دو ماه قبل رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آخرین فرصت را به رژیم ایران می‌دهد تا در مورد مواد رادیواکتیو پیدا شده در سایت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده توضیحی ارائه بدهد. به گفته گروسی جمهوری اسلامی علیرغم فرصت های متعدد، هنوز توضیحاتی که از نظر فنی معتبر باشد را ارائه نکرده و آژانس را نیز از مکانهای فعلی مواد و یا تجهیزات هسته ای آلوده مطلع نکرده است. او گزارش خود را در اختیار هیئت مدیره آژانس قرار داده و حال باید منتظر نتیجه‌گیری‌ نشست هیئت مدیره آژانس بود.

گزارش گروسی در هفته آینده به هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت انتخاب میدهد. آنها میتوانند با محکوم کردن رژیم جمهوری اسلامی یا از یکپارچگی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای دفاع کنند یا این معاهده را قربانی یک توافق سیاسی کنند که پنهان کاری هسته ای و فریبهای مداوم رژیم ایران را نادیده می گیرد.

با توجه به اینکه رژیم جمهوری اسلامی کار تسلیحات هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای را در چندین سایت اعلام نشده انجام داده، باید هرچه زودتر با شفافیت کامل گزارش سایتهای اعلام نشده و همچنین مواد ذخیره شده و تجهیزات مرتبط با آن به هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شود. توافق هسته ای با جمهوری اسلامی چگونه می تواند بدون حسابرسی کامل و شفاف از تمام فعالیتهای هسته ای آن اتفاق بیافتد؟ آیا با توجه به سابقه رژیم جمهوری اسلامی در حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورها و ایجاد هرج و مرج در منطقه، میتوان برنامه هسته ای رژیم را صلح آمیز تلقی کرد؟ حتی رفتن به سمت دست یابی به سلاح هسته ای  توسط رژیم جمهوری اسلامی هم به معنی اعلام جنگ با جامعه جهانی و خصوصا کشورهای منطقه است.

مهدی جلالی تهرانی فعال سیاسی در مقاله ای با عنوان ” آیا ایران میخواهد پنهانی به سلاح هسته ای دست بیاید” میگوید: بیش از ۷۰ سال است که حمله اتمی در صدر لیست تهدیدات جهانی قرار دارد. اما آنچه به عنوان بدترین کابوس برای زندگی بشر و صلح جهانی از آن یاد می‌شود «تروریسم هسته‌ای» است. هیچ چیزی نمی‌تواند از دسترسی «بازیگران غیرکشوری» به سلاح هسته‌ای هولناک‌تر قلمداد شود. چرا که بازیگران غیرکشوری مسئولیتی ندارند تا اصولاً استراتژی بازدارندگی در برابر آنان مصداق پیدا کند.

می‌دانیم که امروزه برای استفاده از سلاح هسته‌ای امکانات نظامی پیچیده‌ای نیاز نیست که فقط در اختیار دولت‌ها و نیروی نظامی کشوری باشد. اکنون فناوری ساخت پهپاد به حدی رسیده که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را داشته باشد و می‌دانیم که جمهوری اسلامی پهبادهای خود را در اختیار نیروهای نیابتی خود می‌گذارد. حال باید پرسید که چگونه می‌توان از چنین اتفاقی جلوگیری کرد؟

اینکه جو بایدن تصمیم ندارد سپاه پاسداران را از فهرست سازمانهای تروریستی حذف کند، خبری خوشایند است. بایدن با این تصمیم از انجام یک اشتباه بزرگ استراتژیک اجتناب کرد. حال او باید با دفاع از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده ان پی تی و محکوم کردن رژیم جمهوری اسلامی از یک اشتباه دیگر اجتناب کند.

 

منابع

  • رویترز
  • رادیو فردا
  • اورشلیم پست
  • موسسه علوم و امنیت بین الملل

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)