از زمان انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، رژیم ایران نه تنها گام های چشمگیری به سمت ساخت سلاح هسته ای برداشته، بلکه بسیاری از آسیب های مالی ناشی از تحریم های ایالات متحده را نیز ترمیم کرده است. روز ۱۵ اردیبهشت یک مقام ایرانی ناشناس صراحتاً به رویترز گفته: «برنامه هسته‌ای ما طبق برنامه‌ریزی پیش می‌رود و زمان به نفع ماست.» همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران دوشنبه ۱۹ اردیبهشت اعلام کرد که فروش نفت دو برابر شده است.

واضح است که رژیم جمهوری اسلامی عجله ای برای ادامه مذاکرات هسته ای ندارد. چه عجله ای وجود دارد وقتیکه هم صادرات نفت و هم ذخایر اورانیوم غنی شده در حال افزایش هستند!  اما مشکل در اینجا توقف مذاکرات نیست؛ بلکه مذاکرات طولانی ممکن است پوششی برای شکست در مذاکرات ایجاد کند که بدون شک به نفع رژیم جمهوری اسلامی میباشد و این یعنی تولید اورانیوم غنی شده در سطوح بالا برای ساخت یک یا چند سلاح اتمی.  

 

چگونه این اتفاق افتاد

جو بایدن وقتی خبرنگاران از وی می پرسند “چرا و چطور رژیم ایران سانتریفیوژهای پیشرفته تر را مستقر کرده و اورانیوم را در سطوح بالاتر غنی میکند”، همیشه از دونالد ترامپ به عنوان مقصر اصلی این اوضاع اسم میبرد. اما تاریخ نشان می دهد که این تنها یک ادعای توخالی است. قبل از اینکه بایدن در انتخابات آبانماه ۱۳۹۹ پیروز شود، رژیم جمهوری اسلامی اقدامات محتاطانه زیادی در زمینه هسته ای انجام داد. با احساس علاقه شدید بایدن به بازگرداندن برجام و کاهش تحریمها، برای رژیم جمهوری اسلامی نیز روشن بود که جو بایدن حتی زمانی که حکومت ایران برنامه هسته ای خود را پیش میبرد، پشت میز مذاکره خواهد ماند! در حقیقت همین اتفاق هم افتاد!

این در اصل تاکتیک مذاکره رژیم جمهوری اسلامی بود. پیشرفت‌های هسته‌ای به ابزارهای چانه‌زنی تبدیل شدند که رژیم ایران برای دریافت امتیازات و معامله کردن از آن سود میبرد.

رژیم ایران در دی ماه ۱۳۹۹ تاسیسات هسته ای زیرزمینی خود در فردو را مجدداً فعال و غنی سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصدی را آغاز کرد. یکماه بعد از آن، به پیمان نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در سایت‌های مرتبط پایان داد. سپس به طرزی مشکوک، شروع به تولید فلز اورانیوم کرد! (ماده ای حساس که در هسته بمب های اتمی استفاده می شود)

در فروردین ۱۴۰۰ با افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد، خطوط قرمز غرب را زیر پا گذاشت (به گفته مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی، از نظر فنی اورانیوم غنی شده در این سطح، خود بعنوان یک سلاح هسته‌ای خام قابل استفاده است).

طبق گزارش موسسه علوم و امنیت بین الملل رژیم جمهوری اسلامی تا آذرماه ۱۴۰۰ از صدها سانتریفیوژ IR-6 خود در فردو استفاده کرده است. سانتریفیوژهایی که برای غنی سازی اورانیوم در سطوح بالا و رسیدن به سلاح های هسته ای استفاده می شود). طبق همین گزارش ایران اکنون دارای بیش از ۲۲۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته است که حداقل ۵۰۰ عدد از آنها مدل های IR-6 پربازده میباشد. این در حالیست که رژیم ایران در سال ۱۳۹۴ (توافق هسته ای) تنها حدود ۱۲۰۰ دستگاه سانتریفیوژ داشت.

در اواسط فروردین ماه ۱۴۰۱ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) گزارش داد که ایران تجهیزات مربوط به ساخت قطعات سانتریفیوژها را به نطنز انتقال داده است. مکانی که در مقابل حملات نظامی و عملیات خرابکارانه آسیب ناپذیر میباشد. حال با این اقدام رژیم این سوال نیز مطرح می‌شود که آیا جمهوری اسلامی تولید سانتریفیوژها را در کارگاه‌های نطنز و اصفهان افزایش خواهد داد؟ از آنجایی که رژیم بیش از یک سال است که اجازه نظارت روزانه بین‌المللی بر سایت‌های زیرزمینی اش را نداده است، آژانس نمی‌تواند مطمئن شود که آیا رژیم تجهیزات هسته‌ای کلیدی را با هدف تولید سریع سلاح اتمی منتقل می‌کند یا خیر!

از بهمن ماه ۱۳۹۹ بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر به نظارت بر تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای که جمهوری اسلامی ساخته است، نبوده‌اند. به این معنی که رژیم می‌تواند مقادیر ناگفته‌ای را در یک مکان مخفی کند. آمار موجودی سانتریفیوژها مهم است؛ زیرا ایران با استفاده از ذخایر اورانیوم غنی شده موجود، تنها به ۶۵۰ دستگاه IR-6 در یک تأسیسات برای غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد(سطح خلوص ایده‌آل برای سلاح‌های هسته‌ای) نیاز دارد.

حال اینطور بنظر میرسد که همه عناصر لازم برای حرکت جمهوری اسلامی به سمت سلاح‌های هسته‌ای هماهنگ شده‌اند: کاهش نظارت بین‌المللی، انتقال تاسیسات اتمی به مکانهای مخفی و آسیب ناپذیر، فقدان مجازات‌های بین‌المللی، درآمد نفتی و از همه مهمتر حکومتی بی‌رحم و سلطه جو که مشتاق هسته ای شدن میباشند. همچنین کمک چین، روسیه و دیگر کشورهایی که با خرید نفت و کالا تحمل تحریمهای غرب را برای رژیم آسانتر کرده اند.

از یکطرف قدرت های خارجی در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهند، هنوز تردید دارند! سازمان ملل هربار جلسه ای تشکیل میدهد و از ایران می خواهد که به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به سایت های مشکوک را بدهد. اما این اتفاق نمی افتد!

با گذشت بیش از یک سال از مذاکرات غیر مستقیم زمان آن فرا رسیده است که قدرتهای غربی شکست مذاکرات را اعلام و برنامه های هسته ای و نظامی این رژیم را محکوم کنند. قدرتهای غربی باید پیش از آنکه رژیم ایران بیش از حد پیش برود، سیاست خود را در قبال این رژیم تغییر دهند. ذات جمهوری اسلامی شرارت ورزی و زبان جمهوری اسلامی تهاجمی، توسعه‌طلبانه است. این رژیم ستمگر با ایدئولوژی شیطانی ای که دارد به دنبال تشکیل امپراتوری در کل خاورمیانه است و برای به تحقق رساندن رویایش به سلاح اتمی نیاز دارد. با چنین حکومتی که همچون غده سرطانی رویای رشد کردن را در سر میپروراند باید در زمان مناسب مقابله کرد! اعلام شکست مذاکرات هنگامی که جمهوری اسلامی سلاح اتمی در دست دارد دیگر فایده ای ندارد!

 

 

منابع

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)