دولت بایدن معتقد است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک سازمان تروریستی است. اگر اینطور است، تحریم بانک‌هایی که از لحاظ مالی به این سازمان تروریستی نیز کمک میکنند، نباید لغو شود.

سیگنال‌های اخیر کاخ سفید نشان دهنده آن است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به درخواست ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی به عنوان یکی از شروط توافق هسته‌ای تسلیم نخواهد شد. اما اگر واقعا جو بایدن معتقد است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی است، باید پا را فراتر بگذارد و پیشنهاد دولت خود برای لغو تحریم‌های تروریسم علیه منابع مالی و سرمایه‌گذاران ارشد این سازمان تروریستی را پس بگیرد.

زمانی که در اسفند ماه سال گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت آمریکا در حال بررسی درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی خارجی است، کاخ سفید با اعتراض کنگره و متحدانش در خاورمیانه و مقامات سابق ایالات متحده و همچنین خانواده های قربانیان تروریسم توسط سپاه در عراق مواجه شد.

اظهارات اخیر مقامات ارشد آمریکا

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به آندریا میچل خبرنگار NBC در ۱۷ فروردین ماه سال جاری در یک مصاحبه به سوالی که آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی است یا خیر، جواب بله داد. روز بعد در کمیته نیروهای مسلح سنا، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با همین سوال روبرو شد. مارک میلی گفت: از نظر شخصی، نیروی قدس سپاه را یک سازمان تروریستی می دانم و از خروج آنها از فهرست سازمان های تروریستی خارجی حمایت نمی کنم. سخنگوی وزارت امور خارجه ماه گذشته نیز بیان کرد که “جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مورد تروریست بودن نیروهای قدس سپاه با وزارت امور خارجه هم عقیده است”.

طبق این اظهارات به نظر می رسد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعلا به فهرست سازمانهای تروریستی تعلق دارد. اما اینکه چرا مقامات دولت بایدن در اظهارات خود بیشتر از نام “سپاه قدس” تا نام “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی” استفاده میکنند، جای تعجب نیست!؟ این چرا در حقیقت جای امکان جایگزینی سپاه قدس به جای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی باز میگذارد. امکان دادن چنین امتیازی از طرف دولت آمریکا به رژیم ایران بواسطه توافق هسته­ای در واقع بعید نیست. دولت آمریکا ممکن است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به طور کامل از فهرست سازمانهای تروریستی حذف کند و “نیروی قدس سپاه” که یکی از شاخه­های سپاه پاسداران میباشد را جایگزین آن کند.

قطعا تصمیم گرفتن در مورد چنین اقدامی آسان نخواهد بود. لغو تحریمها و تزریق میلیاردها دلار به سپاه پاسداران و نیروهای قدس، بایدن را نه تنها در مقابل کنگره بلکه در مقابل جهان پاسخگو خواهد کرد. اگرچه جو بایدن در حال حاضر نیز با توجه به توطئه­ های سپاه پاسداران برای ترور مقامات فعلی و سابق آمریکا و همچنین بخاطر پیشنهاد لغو تحریمهای تروریسم علیه نهادهایی که بطور غیر قانونی این سازمان را تامین مالی میکنند، در مقابل کنگره پاسخگو میباشد.

در سال ۱۳۹۸ وزارت خزانه‌داری بیش از ۵۰ بانک ایرانی و شرکت‌های تابعه و در بخش کشتیرانی بیش از ۲۰۰ نفر و کشتی و همچنین شرکت هواپیمایی ملی ایران، ایران‌ایر و ۶۷ فروند از هواپیماهای آن را به واسطه نقش آنها در تامین و حمایت مالی سپاه پاسداران و شاخه خارجی آن نیروی قدس و حزب‌الله که گروهی تروریستی وابسته به ایران میباشد را تحریم کرد.

کمتر از یک سال بعد، وزارت خزانه داری آمریکا فاش کرد که سپاه قدس از بانک مرکزی ایران برای دریافت اکثریت ارزهای خارجی استفاده کرده است. این بانک همچنین چند میلیارد دلار و یورو را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بین سال‌های ۱۳۹۷ تا اوایل سال ۱۳۹۸ انتقال داده است. به همین دلیل وزارت خزانه­ داری  تحریم‌های تروریسمی را علیه بانک مرکزی ایران و صندوق توسعه ملی اعمال کرد.

دولت آمریکا دست از تحریم برنداشت. در سال ۱۳۹۹ وزارت خزانه­ داری آمریکا، وزارت نفت و شرکت‌های تابع وزارت نفت ایران و سایر نهادهای انرژی را با استناد به ده ها میلیون دلاری که به سپاه قدس اختصاص داده اند تحریم کرد.

اکنون دولت بایدن هیچ مدرکی مبنی بر توقف حمایت بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفت ایران یا سایر بانک ها و شرکت ها از سپاه یا نیروی قدس ارائه نکرده است. دولت آمریکا می داند که این سازمانها از تروریسم حمایت مالی می کنند، اما همچنان می خواهد تحریم ها را لغو کند. حال تسهیل دسترسی و جابجایی پول برای یک سازمان تروریستی چه پیامدهایی میتواند داشته باشد؟ بدون شک در وهله اول خود آمریکا، منافع و متحدانش را به خطر می اندازد.

همانگونه که کنگره و قانونگذاران آمریکا در سال ۱۳۹۸ به اتفاق آرا تحریم های تروریسم را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه های وابسته به آن الزامی دانستند، اکنون نیز باید جو بایدن را از لغو تحریم‌های تروریستی علیه مؤسسات و سازمانهایی که از توطئه‌ها و اقدامات تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت مالی می‌کنند، منع کنند.

اگر دولت آمریکا نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان تروریست میشناسد به این معناست که سپاه پاسداران نیز یک سازمان تروریستی میباشد. دولت آمریکا نباید از هیچ اقدامی برای محروم کردن آنها از منابع حمایتی جلوگیری کند.

 

 

منابع:

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)