زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، سپاه پاسداران ایران را در فروردین ١٣٩٨ در فهرست گروه های تروریستی قرار داد، کاخ سفید توضیح داد که رژیم جمهوری اسلامی نه تنها در تامین مالی تروریسم بلکه فعالانه خود نیز در آن مشارکت دارد و از سپاه برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می کند. این واقعیت که رژیم جمهوری اسلامی یک دولت حامی تروریسم میباشد و سپاه پاسدران فعالانه در آن نقش دارد بر کسی پوشیده نیست. حال موافقت کردن جو بایدن با حذف این سازمان از فهرست سازمانهای تروریستی در واقع به معنای به رسمیت نشناختن این واقعیت و اهانت به همه قربانیان تروریسم میباشد.

تصمیم آمریکا برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سیاه سازمان های تروریستی خارجی خود نه تنها تحریف معنای تروریسم بلکه بدتر از آن، بیانگر تسلیم آمریکا در برابر رژیم ایران خواهد بود. رژیمی که عامل تروریسم و باعث و بانی هرج و مرج در خاورمیانه و کل جهان، از سوریه و لبنان و عراق گرفته تا آرژانتین میباشد. این اقدام آمریکا همچنین میتواند ضربه ای به متحدان خود در خاورمیانه مانند اسرائیل، عربستان و امارات دیگر کشورها وارد کند که هر روز با توطئه های تروریستی این سازمان مخرب سروکار دارند.

هرچند آمریکا هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است ولی سخنان مذاکره‌کننده اصلی روسیه “میخائیل اولیانوف” در وین درباره دستاوردهای ایران در مذاکرات که گفته بود “ایران بسیار بیشتر از آنچه انتظار داشت به دست آورده”، نگران کننده میباشد.

همانگونه که دولت بایدن حوثی ها را تنها دو روز بعد از حمله به خاک عربستان از فهرست سازمانهای تروریستی خارج کرد، حذف سپاه تروریستی پاسداران نیز از این فهرست بدور از ذهن نمیباشد. حملات حوثی ها از زمان خروج از فهرست سازمانهای تروریستی نیز نه تنها کمتر نشده بلکه افزایش هم یافته است. این گروه در آخرین حمله موشکی خود در بهمن ماه ١۴٠٠، برج خلیفه در دبی را هدف قرار داد. 

نزدیک به ۴٠ سال است که سپاه پاسداران نیز به طور فعال درگیر تروریسم و ​​ایجاد، حمایت و هدایت سایر گروه‌های تروریستی میباشد. یک سازمان نظامی فاسد و سرکوبگر، که از همان لحظه تاسیس در سال ۵٧  به دستور خمینی به منظور کنترل شهرها و روستاها و برای جلوگیری از رسوخ مخالفان جمهوری اسلامی در بین مردم و همچنین اجرای احکام دادگاه‌های اسلامی تاسیس شد.  این سازمان دارای نیروی زمینی، هوافضا، نیروی دریایی، نیروی ویژه با نام نیروی قدس، بازوی اطلاعاتی و بسیج است که برای حفظ امنیت داخلی و سرکوب وحشیانه مخالفان رژیم استفاده می شود. سپاه همچنین زرادخانه موشک های بالستیک ایران را اداره می کند و حفاظت و امنیت هسته‌ای سیستم حفاظتی تأسیسات هسته‌ای ایران را نیز برعهده دارد. سپاه نه تنها به‌عنوان ابزار اصلی تضمین بقای رژیم ایران، بلکه به‌عنوان ابزار اصلی برای دستیابی به چشم‌انداز بلندپروازانه رژیم یعنی برقراری هژمونی ایران در منطقه و گسترش اندیشه انقلاب اسلامی در سراسر جهان نیز عمل می‌کند. برای نمونه سپاه قدس اصلی ترین نیروی پنجگانه سپاه پاسداران است که نیروهای نظامی و شبه نظامیان شیعه را در خارج از کشور مدیریت می کند. فعالیت این گروه به عراق، سوریه، لبنان، کشورهای خلیج فارس، نوار غزه، خاور دور و حتی آفریقا و آمریکای جنوبی نیز می رسد. فرمانده این نیرو تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ قاسم سلیمانی بود که پس از کشته شدن در حمله به فرودگاه بین‌المللی بغداد، از سوی علی خامنه‌ای به اسماعیل قاآنی واگذار شد. این سازمان در رژیم ایران جایگاه ویژه ای دارد که ناشی از ترکیب قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی و نزدیکی ویژه به علی خامنه ای است.

افزودن یک سازمان به فهرست سازمانهای تروریستی فقط یک حرکت نمادین نیست، بلکه ابزاری ضروری برای محکوم کردن مشروعیت آن، محدود کردن تماس با آن و اعمال تحریم‌های اقتصادی سنگین بر آن است. به همین دلیل حذف این سازمان از فهرست سازمانهای تروریستی راه را برای رشد اقتصادی آن هموار می کند که از آن برای توسعه اهداف نظامی و سیاسی خود استفاده می کند. و همه اینها همراه با سودی که رژیم جمهوری اسلامی با آزادسازی میلیاردها دلار پس از امضای توافق هسته ای به دست خواهد آورد، رخ خواهد داد. حال سپاه در ازای آن چه باید بکند؟ متعهد به تنش زدایی شود!! تعهدی که فاقد هرگونه اعتباری میباشد. برای درک بهتر ارزش چنین تعهدی کافیست تنها نگاهی گذرا به نماد این سازمان و آیه قرآنی ای که به عنوان شعار خود انتخاب کرده اند بیاندازید: «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه»! یعنی هر آنچه می توانید از نیرو فراهم کنید تا به وسیله آن دشمنان خدا و خودتان را بترسانید!

در حقیقت خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمانهای تروریستی و کاهش و یا حتی لغو تحریمهای سران رژیم و همچنین نهادها و سازمانهای مالی این کشور صرفا جهت مبادله کردن با سران رژیم ایران تصمیمی اشتباه و خطرناک برای امنیت صلح جهانی میباشد. این تصمیم در واقع میتواند دریچه ای دوباره برای ادامه پولشویی و دسترسی دوباره سپاه به سیستم مالی آمریکا جهت تجارت و حمایت بیشتر از تروریسم باشد. اکنون آمریکا بیش از هر زمان دیگری باید چارچوب قوانین ضد تروریسم خود را تقویت کرده و با انزوای بیشتر رژیم جمهوری اسلامی و محروم کردن رفتارهای تهاجمی سپاه در منطقه، هرگونه حمایت از این رژیم و این سازمان تروریستی را متوقف کند. 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)