پس از حمله موشکی ماه گذشته حوثی ها به پایگاه اماراتی که میزبان نیروهای آمریکایی بود، ایالات متحده در ۲۳ بهمن ماه، جنگنده های اف-۲۲ خود را به امارات متحده عربی فرستاد. هرچند این اقدام پیشرفتی خوشایند در مقابل تهدیدات نیابتی ها محسوب میشود ولی در حقیقت استقرار جنگ افزارها در منطقه مانع اقدامات تروریستی حوثی ها و دیگر نیابتی های رژیم ایران نخواهد شد مگر اینکه این اقدامات با همکاری اسرائیل و شرکای عرب در منطقه تقویت شود.

رژیم جمهوری اسلامی مدت هاست که از گروههای تروریستی مانند حماس در غزه و حزب الله در لبنان و همچنین حوثی ها در یمن و دیگر گروههای نیابتی در عراق و سوریه برای حمله، تضعیف و کنترل سایر دولتهای منطقه استفاده میکند. درصورتیکه هیچوقت حاضر به پاسخگویی در مقابل اقدامات خشونت آمیز و پیشبرد اهداف شرورانه خود در منطقه از طریق گروههای نیابتی نبوده.

درک این موضوع که حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها با رژیم جمهوری اسلامی دارای منافع مشترک هستند و اهداف، استراتژی و تسلیحات مشابهی نیز  دارند، ضرورتی برای توسعه یک واکنش منطقه ای بهتر و موثرتر را ایجاد میکند.

مطمئنا خصوصیات و منشاء این گروههای تروریستی با همدیگر متفاوت است. آنها همچنین پیشینه و مذاهب متفاوتی دارند. سنی مذهب مانند حماس، شیعه دوازده امامی مانند حزب الله یا شیعه زیدیه مانند حوثی ها. اما به لطف پیوندهایشان با رژیم جمهوری اسلامی شباهتهای زیادی با همدیگر دارند. به عنوان مثال تسلیحات، موشکها و پهپادهایی که در دست دارند؛ یا اینکه هر سه گروه در تمایل خود برای کشتن آمریکایی ها، اسرائیلی ها و اغلب دیگر اعراب منطقه متحد هستند. همچنین در شعار دادن نیز همسو بودن خود را با رژیم جمهوری اسلامی با شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل ثابت کرده اند. نه تنها حماس و حزب الله و حوثی ها بلکه گروه های نیابتی دیگری نیز در منطقه وجود دارند که همگی مرگبار بودن خود را مدیون رژیم جمهوری اسلامی هستند.

حوثی ها تا به حال حداقل در دو نوبت به نیروهای آمریکایی حمله کرده اند. در سال ۱۳۹۵ موشک های کروز ضد کشتی را به سمت ناوشکن یو اس اس میسون، ناوشکن نیروی دریایی آمریکا که در آب های بین المللی نزدیک یمن بود شلیک کردند. حوثی ها ماه گذشته بار دیگر با پرتاب موشک های بالستیک به پایگاه هوایی الظفره که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، حمله کردند. در این میان حزب‌الله و حماس هر دو از حمله حوثی‌ها تمجید کردند!

حماس و حزب‌الله، هر دو در لیست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار دارند. این دو سازمان در کشتن آمریکایی ها موفق‌تر از حوثی‌ها بوده‌اند. این دو سازمان روی هم رفته تا به امروز مسئول کشته شدن صدها آمریکایی هستند.

اسرائیلی ها نیز از گروه‌های تروریستی حماس و حزب‌الله که از حمایت ایران برخوردار میباشند آسیب دیده‌اند. البته این خصومت با توجه به اینکه هر دو گروه (حماس و حزب الله) در اصل خواستار نابودی اسرائیل میباشند، تعجب آور نیست.

اخیراً حوثی ها در حمله به عربستان سعودی طی یک سال اخیر بسیار پرکار بوده‌اند. آنها حملات خود علیه این کشور را از زمستان ۹۹ تا به امروز دو برابر کرده‌اند.

اگر آمریکا و شرکای آن نتوانند به طور موثر به جریان تامین مالی و تسلیحاتی رژیم جمهوری اسلامی به حوثی ها رسیدگی کنند، آنها بیشتر می جنگند. مذاکره ای در کار نخواهد بود و شرایط در منطقه بدتر خواهد شد. همچنین این جریان باعث میشود تا این گروه به تهدید منطقه ای بزرگتری تبدیل شود. هرچند حملات موشکی ماه گذشته حوثی ها نشان می دهد که این اتفاق در حال حاضر رخ داده است.

سلاح‌هایی که حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها استفاده می‌کنند، ارتباط آنها را با ایران آشکار می‌کند. رژیم جمهوری اسلامی برای هر گروه موشک هدایت شونده ضد تانک ۹M133، موشک کروز ضد کشتی C-704/802 و موشک های کاتیوشا ۱۲۲ میلی متری را تامین کرده است. آنها همچنین از انواع پهپاد ایرانی ابابیل تی و راکت فجر-۳/۵ استفاده می کنند.

در اردیبهشت ماه امسال، حماس علناً از ایران به دلیل حمایت نظامی در جریان جنگ این گروه تروریستی با اسرائیل تشکر کرد. این حمایت به حماس و دیگر گروه‌های تحت حمایت رژیم ایران در غزه این امکان را داد تا در طول درگیری ۱۱ روزه، بیش از ۴۳۶۰ موشک به سوی غیرنظامیان اسرائیلی پرتاب کنند. اگر سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل و پناهگاه های ایجاد شده نبود، این حملات می توانست باعث مرگ هزاران غیرنظامی باشد.

تخمین زده می شود که حزب الله نیز حداقل ۱۵۰ هزار  راکت و موشک داشته باشد که از طرف رژیم جمهوری اسلامی تامین شده است.

تلاش‌های رژیم جمهوری اسلامی برای مجهز کردن نیروهای نیابتی تروریست‌اش به موشک‌های کروز ضد کشتی به ویژه نگران‌کننده است. حماس، حزب الله و حوثی ها هر کدام در نزدیکی آبراه های نظامی و تجاریِ حیاتی فعالیت می کنند. حزب الله همانطور که در سال ۱۳۸۵ به کشتی INS Hanit آسیب رساند، به راحتی می تواند کشتی های دیگر را نیز هدف قرار دهد. حوثی ها نیز قبلاً کشتی های دریای سرخ و خلیج عدن را هدف قرار داده اند. حماس اخیراً پهپادهای زیردریایی را آزمایش کرده است تا زیرساخت ها و کشتی های دریایی در شرق مدیترانه و نه چندان دور از کانال سوئز را تهدید کند. این گروه های نیابتی با توانایی هایی که به لطف رژیم جمهوری اسلامی بدست آورده اند در حال تبدیل شدن به تهدیدی بزرگ برای مهمترین گلوگاه های دریایی جهان شده اند.

این سه گروه تروریستی همچنین با الگوبرداری از رژیم جمهوری اسلامی شبکه گسترده‌ای از زندان‌های مملو از آزار و اذیت دارند و از شکنجه برای بازجویی از افرادی که بازداشت می‌کنند استفاده می‌کنند. هر سه سازمان از کودکان سرباز برای جنگیدن سرباز می‌گیرند. حماس اردوگاه‌های آموزشی نظامی را برای خردسالان راه‌اندازی می‌کند و فرماندهان حوثی آشکارا درباره سوءاستفاده از کودکان لاف می‌زنند. آنها با بی‌اعتنایی به همنوعان خود، از همشهریان بی‌گناه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. هر گروه معمولاً انبارهای سلاح و سلاح‌های تهاجمی را در ساختمان‌های آپارتمانی، مدارس یا سایر مناطق غیرنظامی یا نزدیک آن پنهان می‌کند. در جریان درگیری های اردیبهشت امسال، حماس و جهاد اسلامی فلسطین که جمهوری اسلامی نیز از آن حمایت می کند، به طور گسترده از سپر انسانی استفاده کردند. در یکی از تصاویری که توسط کانال‌های طرفدار حماس به اشتراک گذاشته شده بود، موشک‌هایی را نشان می‌دهد که از کوچه و محله‌های غزه در میان مردم عادی به سمت اسرائیل پرتاب می‌شوند.

رژیم جمهوری اسلامی همچون عروسک گردان آشکار ولی بصورت غیرمستقیم با استفاده از عروسک هایش (تروریستهای نیابتی) سعی در حمله و ضربه زدن به همسایگان خود دارد. آمریکا، اسرائیل، عربستان، امارات و سایر شرکای منطقه میدانند و باید بدانند که این حملات تروریستی همگی دارای اثر انگشت رژیم جمهوری اسلامی میباشد. به جای جداگانه جنگیدن با عروسکها باید عروسک گردان را متوقف کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)