کابینه رئیس جمهور جدید ایران ابراهیم رئیسی در حقیقت نمایانگر نقطه اوج پروژه سیاسی چند دهه ای علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی میباشد که ارتقاء افراد تندرو و انتصاب آنها در سمت‌های بالای دولتی را نشان میدهد. در میان منصوبان ابراهیم رئیسی افرادی حضور دارند که حتی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد (۱۳۸۴–۱۳۹۲) خدمت کرده‌اند و خصومت شدیدی با غرب دارند.

در این کابینه ۱۱ فرد تحریم شده وجود دارد که این خود نیز در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه است. این اشخاص به دلیل ایفای نقش در رژیم جمهوری اسلامی، حمایت از برنامه هسته ای ایران، ارتباط با گروه های تروریستی و نقض حقوق بشر از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا، انگلستان و سازمان ملل متحد، تحریم و تحت مجازات های بین المللی قرار گرفته‌اند. این یازده نفردر مهمترین پست‌های دولتی از جمله وزارت دفاع، وزارت کشور و وزارت نفت و همچنین معاونت ریاست جمهوری مشغول به کار هستند. اسامی ۱۱نفر تحریم شده در کابینه دولت به شریح زیر میباشد:

  • سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری

(تحریم شده توسط دولت انگلستان و اتحادیه اروپا)

  • محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی

(تحریم شده دولت انگلستان، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا)

  • سید محمد حسینی، معاون رئیس جمهور در امور مجلس

(تحریم شده توسط دولت انگلستان و اتحادیه اروپا)

  • محسن رضایی میرقائد، معاون اقتصادی رئیس جمهور

(تحریم شده توسط دولت ایالات متحده و تحت تعقیب پلیس بین الملل)

  • سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی

( تحریم شده توسط دولت انگلستان، اتحادیه اروپا و دولت ایالات متحده)

  • جواد اوجی، وزیر نفت

(تحریم شده توسط دولت ایالات متحده)

  • سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع

( تحریم شده توسط دولت ایالات متحده)

  • سرتیپ احمد وحیدی، وزیر کشور

(تحریم شده توسط دولت انگلستان، ایالات متحده و اتحادیه اروپا و همچنین تحت تعقیب پلیس بین الملل)

  • پاسدار رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی

(تحریم شده توسط دولت انگلستان، ایالات متحده و اتحادیه اروپا)

  • غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور

(تحریم شده توسط دولت انگلستان و اتحادیه اروپا)

  • محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور

(تحریم شده توسط دولت ایالات متحده)

و در پایان نفر دوازدهم این لیست خود ابراهیم رئیسی عضو “هیئت مرگ” میباشد که به دلیل مشارکت در اعدامهای دسته جمعی زندانیان سیاسی و عقیدتی سال ۶۷، و نقض حقوق بشر توسط دولت ایالات متحده تحریم شده است.

برخی از اعضای کابینه با توجه به فساد و جنایات بی شمار خود مشمول چندین تحریم از سوی دولتهای متفاوت شده‌اند. نمونه بارز آن رستم قاسمی، سرتیپ سپاه پاسداران میباشد. وزارت خزانه داری ایالات متحده قاسمی را در سال ۲۰۱۰ به دلیل حمایت از “بازوی مهندسی” سپاه تحریم کرد. وزارت خزانه داری یکبار دیگر وی را در ۴ سپتامبر ۲۰۱۹ به همراه پسرش در رابطه با یک شبکه انتقال نفت تحت کنترل سپاه پاسداران تحریم کرد. این شبکه به «شبکه نفت در خدمت تروریسم» معروف شده‌ بود. قاسمی همچنین مشمول تحریم های هسته ای اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز میباشد که طبق ائتلاف بین المللی برجام تا اکتبر ۲۰۲۳ از لیست خارج می شود.

نمونه‌ی دیگر آن محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور میباشد که ریاست ستاد اجرایی فرمان امام (یک شرکت هلدینگ چند میلیارد دلاری متعلق به علی خامنه‌ای) را بر عهده داشته است.

علاوه بر این، دو نفر از اعضای کابینه با نامهای محسن رضایی و سرتیپ احمد وحیدی به دلیل مشارکت در حمله تروریستی ۱۳۷۳ علیه “آمیا” یا همان مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس واقع در آرژانتین که سبب مرگ ۸۵ نفر را شد، تحت تعقیب پلیس اینترپل قرار گرفته‌اند. این افراد هر دو وابسته به سپاه هستند. اگرچه کابینه رئیسی همانند دولت قبلی یک افسر ارتش در راس وزارت دفاع دارد اما حداقل سه نفر در جمع این کابینه حضور دارند که به درجه سرتیپی در سپاه رسیده اند. اعضای دیگر کابینه نیز با سپاه رابطه نزدیک دارند.

ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ سپاه پاسداران ایران را در لیست گروه‌های تروریستی قرارداد. این گام بی‌سابقه که تحت رهبری وزارت خارجه آمریکا برداشته ‌شد، موید این واقعیت است که رژیم ایران نه تنها یک حامی حکومتی تروریسم است بلکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالانه در تروریسم، به عنوان یک ابزار حکومتداری مشارکت کرده و آن را ترویج و تأمین مالی می‌کند.

در واقع همگی اعضای کابینه، نمایندگان مورد تایید و منتخب علی خامنه‌ای میباشند که تحت تحریمهای آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها متهم و افشا شده‌اند. محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در طی مراحل تأیید پرونده نامزدهای پیشنهادی برای وزارتخانه ها در مجلس در ۳۱ مردادماه امسال اعتراف کرده بود که وزرای پیشنهادی از قبل تایید علی خامنه‌ای را دریافت کرده‌اند. بر این اساس این افراد نیازی به تایید مجلس نداشتند و هیچ شخصی توانایی رای مخالف دادن را نداشت.

علاقه خامنه ای برای داشتن کابینه ای که تقریباً ۴۰ درصد اعضای آن در معرض تحریم قرار دارند نشان دهنده تمایل وی به تشدید تنش ها با جهان خارج و اطمینان او در عدم نیاز به تظاهر به اعتدال برای رهایی از تحریم ها است.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)