کانون حقوق بشری نه به زندان- نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم فروردین ماه ۱۴۰۰ را در فاصله زمانی جمعه ۶فروردین۱۴۰۰ تا روز جمعه ۱۳فروردین۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا چهل و پنجمین گزارش سالانه حقوق بشر مربوط به سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. در این گزارش که روز سه شنبه ۱۰فروردین ۱۴۰۰ / ۳۰ مارس ۲۰۲۱ منتشر شده و رسما به کنگره ایالات متحده ارائه شد، جمهوری اسلامی به نقض حقوق بشر در داخل ایران و در کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق و یمن متهم شده است.

-بر اساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد (داووس) درباره برابری زن و مرد در سال ۲۰۲۰، در میان ۱۵۶ کشور جهان، ایران در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفت. در این گزارش که به صورت سالانه از سوی مجمع جهانی اقتصاد درباره برابری زن و مرد منتشر می‌شود، مواردی چون «مشارکت اقتصادی و برابری فرصت ها»، «دست‌یابی به آموزش»، «سلامت و بقا» و «اثرگذاری سیاسی» و پیشرفت کشورهای مختلف در برداشتن موانع در راه رشد زنان مورد بررسی قرار می گیرد.

-شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن هرگونه برخورد امنیتی و قضایی با فعالان صنفی و مدنی، نسبت به وضعیت اخیر اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان اعتراض کرد و خواهان آزادی او شد.

-خانم اگنس کالامارد Agnes Callamard، بعنوان رئیس سازمان عفو بین الملل منصوب شد و از روز دوشنبه ۲۹مارس ۲۰۲۱ کار خود را در این منصب آغاز نمود.

-اتحادیه اروپا برای نخستین بار در هشت سال اخیر تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران اعمال می‌کند. خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد این نخستین بار است که اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ تاکنون چنین تحریم‌هایی را علیه ایران وضع می‌کند. اتحادیه اروپا ۸ نیروی نظامی و سه نهاد حکومتی ایران را به دلیل سرکوب اعتراضات سراسری مردم در آبان ۹۸ تحریم می‌کند.

-حسن جعفری همسر زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد، درباره وضعیت وی گفت: «او را غیرقانونی به زندان سمنان برده‌اند.»  وی ادامه داد: «حکم تبعید برای زندان گوهردشت کرج داشت اما بعد از تشکیل استان البرز، زندانیان سیاسی زن را از این زندان منتقل کردند».

رئیس جدید زندان قزلحصار به نام کمالی، با وضع و اجرای قوانین سختگیرانه و غیرانسانی، زندانیان را مجبور به سودآوری برای عوامل زندان و سازمان زندانها کرده و به این وسیله موجبات شکنجه زندانیان را فراهم می کند. زندانیان زندان قزلحصار از قوانین اجباری در این زندان رنج می برند.

اعدام در ایران:

شیراز- گزارش اعدام یک زندانی که روز یکشنبه ۲۴ اسفند۹۹ با نام علیرضا قربانی، در زندان عادل آباد شیراز اعدام شده است این هفته منتشر شد.
به این ترتیب آمار اعدامها در سال ۱۳۹۹ به دستکم ۲۹۰ نفر رسید. بسیاری اعدامها تحت حاکمیت ولایت فقیه بصورفت مخفیانه اجرا می شود و اصلا گزارشی از آنها منتشر نمی‌شود و در مواردی گزارشات اعدام با تاخیر بدست ارگانهای حقوق بشری می رسد.

بازداشت در ایران هفته دوم فروردین:

ارومیه- آیدین مرادخانی، شهروند اهل ارومیه و از اعضای سازمان پژوهشگران کشور، صبح روز پنج‌شنبه ۵ فروردین‌ماه توسط مأمورین امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

نقده-کیوان نژادرسول، زندانی سیاسی اهل شهرستان پیرانشهر، با پایان ایام مرخصی به زندان نقده بازگشت. این شهروند پیرانشهری  به اتهام « عضویت و همکاری با یکی از احزاب کُرد» توسط سپاه بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شده بود.

بانه–در ادامه موج بازداشت شهروندان کُرد به دلیل شرکت در مراسم نوروزی، چهار شهروند اهل بانه بازداشت شده‌اند. این چهار شهروند ۱ـ هاوژین قادری ۳۰ ساله ۲ـ پرویز قادری ۲۶ ساله ۳ـ ریبوار قادری ۳۴ ساله ۴ـ بهروز قادری ۳۰ ساله می باشند.

فنوج-یک شهروند در شهرستان فنوج، بنام عالم رئیسی، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ارومیه- یک زن اهل سلماس بنام سنور تامارا، که پاییز گذشته توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بود، به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

بانه-یک شهروند کُرد به نام جلیل خدایی اهل بانه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. این شهروند بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و سپس به مکان نامعلومی منتقل شده است.

احضار در ایران هفته دوم فروردین:

تهران-سارا احمدی و همایون ژاوه، نوکیشان مسیحی جهت تحمل حبس به دادسرای اوین احضار شدند. این شهروندان در آبان‌ماه سال ۹۹ مجموعا به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:

سمنان-مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی یک روز پس از تبعید به زندان سمنان و پس از بازجویی توسط ماموران اداره اطلاعات بدون رعایت اصل تفکیک جرائم، در نبود امکانات بهداشتی و بدون دسترسی به لوازم شخصی به بند عمومی این زندان منتقل شده است.

ارومیه-زندانی سیاسی سمیه قریشی مدت شش ماه است که در زندان مرکزی ارومیه نگهداری می‌شود. وی جهت سپری نمودن دوران محکومیت ۱۸ ماهه خود به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

شیراز-سعید افکاری، برادر نوید افکاری، کشتی‌گیر اعدام شده در ایران، از تداوم نگهداری دو برادرش در سلول انفرادی و محرومیت آنها از حقوق قانونی خبر داد. آقای افکاری در توئیتر خود نوشت که دو برادرش، حبیب و وحید افکاری از حق تماس و حق مداوا محروم هستند.

تهران-زندانی سیاسی خالد پیرزاده، قهرمان پرورش اندام و زندانی سیاسی، در پی دو هفته اعتصاب غذا و افت فشار دچار بی حالی شده و به بهداری زندان منتقل شد. خالد پیرزاده روز سه شنبه ۱۰ فروردین۱۴۰۰ با وعده مساعد مسئولان نسبت به رسیدگی به خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

تهران-محمد ایران نژاد، شهروند ساکن تهران با گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری کماکان در بازداشت به سر می برد. پیگیری خانواده آقای ایران نژاد برای اطلاع از وضعیت و اتهامات وی در مراجعه به دادسرای زندان اوین بی نتیجه بوده است.

کرج-عبدالرسول مرتضوی، زندانی سیاسی طی هفته گذشته از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

جهرم-حاکمیت دزد و فاسد ولی فقیه با شیوه های مختلف اقدام به استثمار و بیگاری کشیدن از زندانیان از جمله در زندان جهرم می کند. این زندانیان مجبور هستند از صبح تا ساعت ۲ بعدازظهر برای سازمان زندانها کار کنند بدون اینکه حتی یک ریال دستمزد به این زندانیان محروم داده شود از سوی دیگر اسم این زندانیان را «زندانی جهادی» میگذارند!

زابل-بی خبری از وضعیت زندانی سیاسی ارژنگ داوودی و پنهان سازی موقعیت وی همچنان ادامه دارد. اخبار جابجایی ارژنگ داوودی جزو اخبار محرمانه به حساب می آید و تمام تلاش دستگاه قضاییه بر این است که موقعیت ارژنگ داوودی پنهان بماند.

رشت-حال زندانی سیاسی – عقیدتی حمزه درویش در نوزدهمین روز اعتصاب غذا رو به وخامت گذاشت. آقای درویش در یازدهمین روز اعتصاب غذا به بهداری زندان منتقل شد. وی به مدت ۵ روز با دستبند و پابند به تخت بسته شده بود تا به این وسیله تحت فشار قرار گیرد. وی از ۷ فروردین۱۴۰۰ از نوشیدن آب هم خودداری کرده و دراعتصاب غذای خشک است.

ارومیه-دو شهروند کُرد به نام‌های انور چالشی و کامل سیدان مسکن (جباروند) اهل منطقه مرگور در زندان مرکزی ارومیه در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند. اتهام  آنان «عضویت در یکی از احزاب کُرد» می باشد.

تهران-همبندی های علیرضا فرشی فعال مدنی آذربایجانی طی تماسی با خانواده وی اطلاع داده اند روز ۱۱فروردین۱۴۰۰ وی را بدون ابلاغ قبلی با دستبند به جلسه محاکمه منتقل کرده اند.

تهران-گزارش فاطمه ملکی، همسر محمد نوریزاد از ملاقات با آقای نوریزاد در زندان اوین؛
گفته های محمدنوریزاد: « امروز ۱۴۰۰/۱/۱۰ من سی‌ودومین زخم روزانه را بر خویش وارد آوردم، و شانزده روز از اعتصاب دارو و غذای من نیز می گذرد؛ در این مدت ۴ بار دچار حمله خفیف قلبی شده‌ام، و عوارض ناشی از مصرف نکردن دارو بر پیشانی و بر پشت گردنم آشکار است، که همه را به افسر نگهبان وقت و رئیس بند نشان داده ام.
دلایل اعتصاب غذا ی من ،
الف؛ من یک بیمار قلبی‌ام؛ دیروز سی و چهارمین بیهوشی را داشتم. طبق نظر پزشکی قانونی من نباید در زندان باشم. اکنون که هیولاهای سپاهی و اطلاعاتی و قضایی اصرار بر کشتن من در داخل زندان دارند، من چرا خویش به سوی مرگ خودخواسته نشتابم؟
ب؛ پسر من صرفا به دلیل اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراینی اکنون در زندان تهران بزرگ زندانی است، بجای آنکه هیولاهای فوق را بازداشت، محاکمه و زندانی کنند، پسر مرا که تنها و تنها به این فاجعه‌ی نظامی اعتراض و با بازماندگان آن ابراز همدردی کرده، به سه سال و نیم زندان محکوم کرده‌ اند……

رشت-زندانی سیاسی علی صابرمطلق محبوس در زندان لاکان رشت که زیر حکم اعدام بسر میبرد، بیش از یک ماه است با درخواست رسیدگی به پرونده‌اش، دست به اعتصاب غذا زده و در شرایط وخیم جسمی بسر میبرد. وی به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق دستگیر شده است. این زندانی سیاسی ۶۰ ساله و بیش از یک ماه است که در اعتراض به حکم اعدام، دراعتصاب غذا می باشد.

تهران-پرویز تاریخی، از آذرماه ۹۹ دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند. وی در سال ۹۷ با شکایت مرکز حراست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اتهام «افشای اطلاعات طبقه بندی شده سازمان فضایی ایران» مواجه شد. او به ۲ سال زندان و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم و حکم صادره در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شد.

صدور احکام در ایران هفته دوم فروردین:

استان کهگیلویه و بویر احمد- طی سال ۹۹، در استان کهگیلویه و بویر احمد، تعداد ۸۰۹ حکم جایگزین حبس صادر شده است.

بوشهر-امیرعباس دهباشی نژاد، خبرنگار بوشهری که روز ۲۷ اسفند۹۹ بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان منتقل شدبه ۲۱ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شداین  حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر استان بوشهر تاییدشد.

سردشت-یک شهروند ۲۹ ساله اهل سردشت بنام آمانج کاروانچی، به اتهام عضویت در گروه‌های سلفی به تحمل ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم روز ۷ فروردین ۱۴۰۰ در زندان مرکزی ارومیه رسماً به وی ابلاغ گردید.

کامیاران- حسین کمانگر، زندانی سیاسی کُرد اهل کامیاران به ١۵ سال حبس محکوم شد. دادگاه این زندانی سیاسی را به «بغی از طریق عضویت در یکی از احزاب کُردی » متهم کرد.

مازندران– رئیس کل دادگستری استان مازندران از صدور بیش از ۱۰ هزار حکم جایگزین حبس در این استان طی سال ۹۹ خبر داد. وی گفت: بیش از ۹۷۰۰ نفر محکوم به جزای نقدی، ۱۴۳ مورد محکوم به خدمات عمومی رایگان و ۷ مورد نیز به تحت نظارت قرار گرفتن سامانه‌های الکترونیکی شدند.

قتل شهروندان در ایران هفته دوم فروردین:

شوش- ابراهیم عطشانی ۲۰ ساله و مصطفی حرگانی ۲۲ ساله از اهالی منطقه دوار شهر شوش بامداد جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ با شلیک مستقیم ماموران بسیج پایگاه دانش مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. این دو جوان در شوش؛ در مسیر انتقال به بیمارستان توسط ماموران وزارت اطلاعات مورد شکنجه واقع شدند. ابراهیم عطشانی بعد از قطع پایش در بیمارستان درگذشت. همچنین خانواده ابراهیم عطشانی بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است. برای انتقال این دو جوان به بیمارستان هیچ آمبولانسی در صحنه حاضر نشده و آنها با ماشین ماموران لباس شخصی به بیمارستان منتقل شدند. احتمال دارد مصطفی حرگانی همچنان زنده باشد. خانواده او برایش مراسم ختم هم برگزار کردند ولی بعد از سه روز طى تماسى از اطلاعات سپاه به خانواده این جوان گفته است که «مصطفى حرگانى » زنده است. خانواده هنوز فرزند خود را ملاقات نکرده است.

کرونا در زندانهای ایران هفته دوم فروردین:

تهران–بر اساس خبرهای رسیده، فاجعه مرگ و میر زندانیان در زندان تهران بزرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا و سایر بیماریها و عدم رسیدگی پزشکی در حال وقوع است. طی ۱۶ روز یعنی از روز ۲۵ اسفند سال ۹۹ تا دهم فروردین ۱۴۰۰ تعداد ۷ زندانی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و سایر بیماریها از جمله افراد دارای بیماریهای خاص و کمبود امکانات پزشکی جان خود را در زندان تهران بزرگ، از دست داده اند.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول فروردین ماه ۱۴۰۰

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)