پَنِل نظرسنجی “زمانه” می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.


■ مردم معقتدند که …

□ از کجا می‌گوییم که مردم چنین اعتقادی دارند؟

■ این بار اکثریت مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

□ چطور به این نتیجه رسیده‌ای؟

■ عدالت‌‌خواهی دیگر مثل گذشته مطرح نیست.

□ شواهدت برای این ادعا چیست؟

همگی شاهد چنین گفت‌وگوهایی بوده‌ایم و شاید خودمان را در یکی از این مثال‌ها باز می‌یابیم.

■ چه باید کرد تا بتوان در مورد یک گرایش در میان یک گروه اجتماعی یا در میان مردم به طور کلی با اطمینان کافی نظر داد؟

□ اطمینان کافی؟ یعنی با قطعیت؟ کافی یعنی چه؟

■ طبعا اینجا پای یک قطعیت ریاضی در میان نیست، و کافی، یعنی یک جامعه آماری نسبتا بزرگ داریم، گرایش‌ها در آن را بررسی می‌کنیم و به صورت سنجیده‌ای تعمیم می‌دهیم، با اما و اگر − همان کاری که سازمان‌های نظرسنجی انجام دهند، و بر پایه همان روش‌هایی که در علوم اجتماعی می‌آموزیم.

هر روزنامه‌نگار و تحلیل‌گری که بخواهد جامعه را درست بازنمایی کند، طبعاً مایل است دریابد چگونه می‌توان گرایش‌ها را تشخیص داد و وزن هر یک را تعیین کرد. به این منظور است که در کنار تفسیر سنجیده نوشتارها و گفتارها و امور واقع، به داده‌های نظرسنجی‌ها هم رجوع می‌شود. نظرسنجی اما مشکل روزنامه‌نگار ایرانی است. هنوز هیچ سازمان نظرسنجی‌ای به آن درجه از اعتبار نرسیده که نتایچ سنجش‌گری‌هایش به صورت با اطمینانی مورد استناد قرار گیرد.

برخی رسانه‌های ایرانی برای جبران کمبود به نظرسنجی در رسانه‌های اجتماعی رو می‌آورند. مثلا در توئیتر پرسشی با چند گزینه مطرح می‌کنند و در گزارش خود به نتایج آن ارجاع می‌دهند. این شیوه اشکالات خود را دارد که همه کمابیش به آن واقف‌اند.

ما می‌خواهیم از شیوه نظرسنجی از طریق شبکه‌هایی چون توئیتر فراتر رویم و به این خاطر فرومی برای نظرسنجی گشوده‌ایم. امیدمان به این است که در رابطه با یک جامعه آماری قرار گیریم که آن حالت اتفاقی شبکه‌های اجتماعی را نداشته باشد. به این معنا که پرسنده و پاسخ‌دهنده در تراکنش سنجیده‌تری با هم قرار گیرند. طبعا باز اشکالاتی از نظر گزینش و تعمیم به جا می‌ماند که در چارچوب یک فروم نظرسنجی‌، بدان صورتی که ما طراحی کرده‌ایم، برطرف شدنی نیستند، اما با وجود این، گمان ما بر این است که فروم نظرسنجی حرکتی به جلو است.

تجربه‌هایی این چنین دست کم این فایده را دارند که رجوع مستقیم به افکار عمومی را برای رسانه پراهمیت کنند و مشکلات سخن گفتن از گرایش‌ها در میان مردم را برنمایانند.

خواهش ما از شما
به پنل نظرسنجی زمانه رجوع کنید و با پاسخ به پرسش‌های آن همکاری با این پنل را بیاغازید.

در پنل آمده است:

«پنل نظرسنجی “زمانه” می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما نگاه‌های مختلف‌تان را به مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد. به همین خاطر از شما دعوت می‌کنیم تا با پاسخ به پرسش‌های زیر در پنل نظرسنجی زمانه عضو شوید و به نظرسنجی‌های کوتاهی که ما از طریق ایمیل برایتان ارسال می‌کنیم، پاسخ دهید.»

در پنل پس از طرح انگیزه ما از پیشبرد این ابتکار در مورد پرسش‌هایی که خواهش ما از شما پاسخ به آنهاست، آمده است:

«برای دستیابی به یک ارزیابی دقیق باید از روش‌شناسی علمی در نظرسنجی بهره برد. به این منظور، با پاسخ شما به پرسش‌هایی که در ادامه می‌آید،‌ داده‌های جمعیت‌شناختی را به صورت کاملاً ناشناس و با استفاده از پلتفرم‌های بسیار امن گرد می‌آوریم تا قادر به بازنمایی صحیح و بی‌طرفانه آراء شما باشیم.»

«زمانه از “سروی‌گیزمو” (SurveyGizmo) به عنوان سرویس‌دهنده جهت انجام نظرسنجی‌ها بهره می‌برد اما هیچ طرف ثالثی از جمله “سروی‌گیزمو” به داده‌های ناشناس شما دسترسی نخواهد داشت و تنها استفاده ما از آن داده‌ها تفکیک و طبقه‌بندی پاسخ‌های آینده شما به نظرسنجی‌های ارسال‌شده خواهد بود.»

امیدواریم این توضیحات روشنگر بوده باشند و شما ترغیب شوید به پنل نظرسنجی زمانه بپیوندید.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق panel@radiozamaneh.com با ما در میان بگذارید.

برای ورود به صفحه نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

کلیک کنید

سپاسگزاریم

تحریریه زمانه

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com