کامبیز غفوری؛ سردبیر:

یکی از سجایای اخلاقی دنیای امروز، به‌حق، مبارزه‌اش با سکسیسم (تبعیض جنسیتی) یا راسیسم (تبعیض نژادی) است. اما آیا تا به حال واژه اِیجیسم (تبعیض سنی) را شنیده‌اید؟

سازمان بهداشت جهانی تحمیل هرگونه تبعیض بر انسان‌ها را به خاطر سن و سال‌شان، اِیجیسم یا تبعیض سنی می‌نامد. این پدیده به‌ویژه آثار مخرب و زیان‌باری را برای سلامت افراد سالمند به همراه می‌آورد و بالطبع تبعات منفی آن نیز به جامعه بازمی‌گردد.

اگر واژه ایجیسم تا به حال به گوش‌تان نخورده است، شاید به این خاطر باشد که نگاه کلیشه‌ای به سالمندان بیش از هر پیشداوری مضر دیگری، برای جامعه عادی‌انگاشته شده است. همین عادی‌انگاری باعث می‌شود که بخش مهمی از جامعه به حاشیه رانده و دچار آسیب شوند.

برای افراد مسن، تبعیض سنی در موارد گسترده‌ای، مانند مشکلات شغلی، بیمه‌ها، کلیشه‌سازی از آنان در رسانه‌ها وبه حاشیه رانده‌شدن، با آن مواجهند.

اما حقوق افراد سالمند در ایران و جهان چگونه و تا چه حد پاس داشته می‌شود؟ در داخل کشور چه گام‌های قانونی برای حمایت از آنان برداشته شده و نواقص احتمالی آن‌ها چیست؟ چه مواردی را جامعه حقوقی ایران باید در این رابطه در نظر بگیرد؟

شماره ۸۷ مجله حقوق ما به موضوع حقوق سالمندان پرداخته است.​

همکاران من در این شماره، عسل همتی، معین خزائلی، نقی محمودی و احسان حسین‌زاده بودند و مصاحبه‌شوندگان نیز سعید پیوندی، پژمان فاتحی و محمد اولیایی‌فرد. همچنین بهروز جاوید تهرانی جوابیه‌ای برای مطالب منتشرشده در شماره ۸۵ مجله ارسال کرده که بدون کم‌وکاست منتشر شده است.

برای خواندن و بارگذاری رایگان فایل پی‌دی‌اف مجله، این‌جا را کلیک کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com