متأسفانه آدم‌ها نمی‌توانند درونیات یکدیگر را بخوانند به همین دلیل تمام برداشت‌های افراد از یکدیگر بر اساس رفتار و گفتاری است که از خود نشان می‌دهند و این می‌تواند در بعضی موارد باعث ایجاد سوءتفاهم شود. درست مانند موضوعی که امروز قصد صحبت در مورد آن را داریم.

▪️ افراد با اعتمادبه‌نفس پایین اغلب تصور می‌کنند که دیگران کمک آن‌ها را نمی‌خواهند. برای مثال دانشجوی ممتازی که می‌خواهد به همکلاسی‌ خود پیشنهاد کلاس کمک‌آموزشی بدهد اما به دلیل اعتمادبه‌نفس پایین با خود می‌گوید که او احتمالاً کمک من را نمی‌خواهد یا شاید احساس کند من با این پیشنهاد در حال فخر فروختن نمرات خوب خودم هستم!
در نهایت اینکه شخص هرگز به هیچکس پیشنهاد کمک ندهد باعث می‌شود خودخواه به نظر برسد.

▪️اعتمادبه‌نفس پایین می‌تواند باعث شود شخص دچار حس فریبکاری شود.
این مسئله سبب می‌شود تا شخص حس کند هرلحظه چیزهایی که به دست آورده را از دست خواهد داد زیرا شایسته‌ی آنها نیست. برای مثال وقتی در محیط کار از او برای انجام یک پروژه درخواست کمک می‌شود از ترس اینکه دیگران در طول پروژه تصور کنند او مهارت و لیاقت کافی ندارد جواب منفی می‌دهد زیرا نمی‌خواهد با اضطراب ناشی از پذیرش این درخواست روبه‌رو شود پس ساده‌ترین کار جواب منفی است.
این حس حتی در زندگی شخصی هم تأثیر بد دارد مثلاً از او می‌خواهند برای یک دورهمی غذا بپزد اما او بااینکه دوست دارد این کار را انجام دهد اما از ترس کافی نبودن مهارت آشپزی‌اش از بیرون غذا می‌خرد که در چشم میزبان به معنی اهمیت ندادن او است.
در این مورد شخص به‌قدری مشغول محافظت از اعتمادبه‌نفس شکننده خود است که موقعیت‌های مناسب برای تأثیر خوب گذاشتن را رد می‌کند.
سندرم خود فریبکار پنداری: https://t.me/rainbowhelp/2500

▪️ اضطراب و استرس ناشی از کمبود اعتمادبه‌نفس در طول مکالمه، می‌تواند شخص را حواس‌پرت یا خودخواه نشان دهد.
برای مثال طرف مقابل در طول مکالمه با شخص دارای کمبود اعتمادبه‌نفس چیزی را می‌گوید که باعث ایجاد اضطراب در او می‌شود و شخص تمام طول مکالمه در حال فکر کردن به این موضوع است که آن حرف چگونه می‌تواند به او مرتبط باشد و درنتیجه نکات مهم مکالمه و هدف اصلی آن را متوجه نمی‌شود. مثلاً نمی‌فهمد که طرف مقابل نیاز به حمایت و تشویق او دارد و درنتیجه جوابی بی‌ربط یا سرد می‌دهد که او را خودمحور یا بی‌تفاوت نسبت به مشکلات دیگری جلوه می‌دهد.

هرچه اشخاص این رفتارها را بیشتر تکرار کنند دیگران بیشتر تصور می‌کنند که آن‌ها افرادی خودخواه هستند و در نهایت این موضوع واقعاً به خودمحوری اشخاص می‌انجامد. اگر این الگوهای رفتاری را در خود می‌یابید سعی کنید با کار کردن بر روی افزایش اعتمادبه‌نفس خود این الگوها بشکنید.

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com