متروی تاشکند، پایتخت ازبکستان، یکی از بناهای دیدنی و قابل توجه ازبکستان است که در ماه نوامبر سال گذشته بدون هیچ گونه برنامه و مراسم ویژه‌ای ۴۰ ساله شد. حال در ادامه برنامه‌های جلب مسافران خارجی، شرکت مسافتی «ازبکستان» گالری عکسی از این افتخار ملی منتشر کرده است.

به گزارش رسانه‌های داخلی ازبکستان، قانون منع گرفتن هر گونه عکس از بناهای تاریخی و دولتی لغو شده است. این اقدام در ادامه تقویت دادن برنامه‌های مسافران خارجی و افزایش دادن تعداد آنها به راه گذاشته شده است. به گزارش سازمان‌های داخلی بیش از هفتاد در صد درامد سالانه این کشور از طریق مسافران خارجی تامین می‌شود.

یکی از ساختمان‌های مهم و محافظت‌شده شهر تاشکند، پایتخت ازبکستان، متروی این شهر است. متروی تاشکند امسال در سکوت تمام در تاریخ ششم ماه نوامبر چهل ساله شد. متروی تاشکند یکی از دستاوردهای ازبکستان است که در دوران شوروی بنیاد شده و همه ایستگاه‌های آن از لحاظ ساختمان‌سازی محکم و قابل اعتماد محسوب می‌شود. متروی تاشکند در ادامه بازسازی شهر پس از زمین‌لرزه شدید ۵.۱ ریشتری در تاشکند ساخته شده است. زمین‌لرزه‌ای که در سال ۱۹۶۶ رخ داد و نیمی از شهر را از بین برد. آمار دقیق قربانیان دقیق اعلام نشد و در طول ۳ و نیم سال شهر تاشکند کاملا بازسازی شد.
یکی از محل‌های ممنوع برای عکاسان و فیلم‌برداران متروی شهر تاشکند است و همچنان اعلام نشده است که آیا قانون آزادی عکاسان از محل‌های تاریخی و ملی ازبکستان به متروی این کشور نیز تسری دارد یا خیر.

متروی تاشکند بین شهروندان ازبکستان به عنوان «زیبای زیرزمین» معروف است و در دوران شوروی و حتی پس از فروپاشی آن، گرفتن هر گونه عکس یا تصویر یا دقت از حد زیاد به استگاه‌های آن باعث مزاحمت پلیس و بازپرسی می‌شد. متروی شهر تاشکند یکی از محل‌های‌ست که پلیس پایتخت با دقت ویژه محافظت می‌کند.

گالری عکس از متروی شهر تاشکند:

“Проспект Космонавтов” میدان فضانوردان

 

ایستگاه مستقل‌لیک (Независимость)

ایستگاه حمزه (Хамза)

ایستگاه پخته‌کار

ایستگاه خیابان امیر تیمور

ایستگاه علی‌شیر نوایی

ایستگاه حامد عالم‌جان

ایستگاه یونس رجبی

 

ایستگاه تاشکند

ایستگاه الیکساندر پشکین

ایستگاه ازبکستان

 

ایستگاه چلانزار – (از ازبکی باغ خرما یا خرمازار)


موزایک‌های ایستگاه چیلانز

    

ایستگاه راه ابریشم

( Дружбы Народов) ایستگاه بنیادکاران قبلا اسم این استگاه دوستی ملت‌ها بود و در دوران کریماف تغییر داده شد.

(۵۰ лет УзССР) ایستگاه مرزا علوغ‌بیک

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com