سادوی ریتامبارا رهبر جنبش هندوتوا (Photo by MANPREET ROMANA / AFP)

به رهبر جنبش هندوتوا اجازه سخنرانی در کلیسای نیوجرسی در ایالات متحده آمریکا داده نشد. کلیسایی در نیوجرسی آمریکا اجازه برگزاری یک محفل جمع‌آوری کمک مالی با حضور رهبر جنبش هندوتوا، خانم سادوی ریتامبارا را نپذیرفت و رد کرد. در ششم دسامبر سال ۱۹۹۲ میلادی، روزی که «مسجد بابری» توسط اوباش‌های جنبش هندوتوا در هندوستان انهدام و ویران شد. در آن زمان، خانم سادوی ریتامبارا بر روی «رام چابوترا» در آن‌جا نشسته بود، سکویی که کمی دورتر از مسجد و طرفداران رام ماندیر برای پیروان کارسواک‌ها سخنرانی می‌کرد ساخته شده بود.

بیانیۀ‌ی رابرت میلر

اسدالله جعفری (پژمان)

بنابراین؛ سه دهه بعد، کلیسایی در نیوجرسی ایالات متحده آمریکا مجوز محفل جمع‌آوری کمک‌های مالی با حضور رهبر تندرو جنبش هندوتوا را در روز شنبه دهم سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی نپذیرفت و رد کرد. به گزارش پایگاه وب‌سایت خبری (northjersey.com) مقامات کلیسای اصلاح‌شده قدیمی به نام پاراموس در شهر «ریج‌وود» نیوجرسی آمریکا پس از فراخوان‌های‌ اعتراضی علیه محفل جمع‌آوری کمک‌های مالی توسط جنبش هندوتوا این تصمیم را اتخاذ کردند. بنا به گزارش‌های واصله، رابرت میلر کشیش کلیسای شهر ریج‌وود نیوجرسی آمریکا در روز جمعه اعلام کرد که پس از شنیدن اعتراضات مخالفان علیه سازمان‌دهندگان و رهبر این محفل برای فراخوان جمع‌آوری کمک‌های مالی، مجوز استفاده از ساختمان کلیسای مربوطه را لغو کرده است. آقای میلر همچنین گفته است که کارکنان و مقامات کلیسا در زمان رزرو و ثبت نام از پیشینۀ سخنران و رهبر این جنبش آگاه نبودند.

تماس‌ها و پیام‌هایی سیل‌آسا

از این‌رو؛ رابرت میلر کشیش همین کلیسا گفته است که کلیسا انبوهی از تماس‌ها و پیام‌هایی سیل‌آسا در مخالفت با ظاهر شدن خانم ریتامبارا در سخنرانی این محفل دریافت کرده است. از جمله بیش از هزار ایمیل از سراسر ایالات متحده آمریکا از روز پنجشنبه و حداقل صدها تماس تلفنی در روز جمعه یک روز قبل از برنامه‌ریزی این محفل دریافت کرده‌ایم. گروه‌های مدافعان حقوق بشری هندوها، شورای مسلمانان سرخپوستان و آمریکایی‌های هندی‌تبار نیز در اعتراضات علیه این محفل شرکت کرده بودند.

سادوی ریتامبارای کیست؟

سادوی ریتامبارا کیست و چرا خبرهایی مبنی بر سخنرانی او در یک محفل سخنرانی در کلیسای نیوجرسی آمریکا منجر به اعتراضات گسترده علیه این مراسم و لغو نهایی آن شد؟ بنابراین؛ داستان خانم ریتامبارا فراتر از آن چیزی است که تصورش می‌کنید. خانم سادوی در سال‌های کوچکی و نوجوانی خود معروف به «نیشای تیزهوش و زبان‌آور» بود. نیشا در منطقۀ به نام «دوراهه در شهر لودیانا در ایالت پنجاب هند» متولد و بزرگ شده است. سادوی در هه ۱۹۸۰ و در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی در میان رده‌های جنش هندوتوای هندوستان به سرعت ارتقاء یافت و نقش مهمی را در جنبش «رام ماندیر در شهر آیودیا» در جایی که مسجد بابری در آن‌جا موقعیت دارد نیز ایفا کرد.

قاضی ام اس لیبرهان

در همین جهت؛ کمیسیون لیبرهان که از سوی دولت هند برای تحقیق در مورد تخریب و انهدام مسجد بابری در سال ۱۹۹۲ میلادی مأموریت یافت و در این مأموریت تحقیقاتی، فهرستی از ۶۸ نفر را تهیه کرد که به گفته‌ی آن‌ها به ‌طور جداگانه و به دلیل هدایت کشورها تا به «پرتگاه اختلافات جمعی» مقصر و مجرم بودند. در همین‌حال؛ خانم سادوی ریتامبارا یکی از همین مجرمان ۶۸ نفری در انهدام مسجد بابری در هندوستان بوده. قاضی به نام ام اس لیبرهان از کمیسیون لیبرهان پس از ۱۷ سال تحقیق، یافته‌های تحقیقات خود را در این حادثه در ماه جون سال ۲۰۰۹ میلادی به دولت هند ارائه کرد.

از سخنرانی‌های رادیکالیسم تا فوق شهرت

با این‌حال؛ در پروندۀ مربوط به انهدام و تخریب مسجد بابری خانم سادوی ریتامبارا در نهایت، توسط دادگاه ویژه اداره مرکزی تحقیقاتی هند و یا (CBI) از این قضیه تبرئه شد. اما در مورد سوابق وی کمی توضیحات بیش‌تری باید داد. بیایید در ابتدا نگاهی بیندازیم به خانم سادوی که او چگونه در اکوسیستم جنبش هندوتوا به فوق شهرت رسید. در این خصوص بایستی به جنبش «رام‌ جانمابهومی» بازگردیم. مقام‌های جنبش رام جانمابهومی می‌گویند زمانی که وعظ‌ها و سخنرانی‌های خانم ریتامبارا از بلندگوهای کشور غوغا می‌کرد وی همان زمان به فوق شهرت رسیده بود. در همین‌جا، نقش خانم ریتامبارا در جنبش رام جانمابهومی را هرگز نمی‌توان نادیده و دست‌کم گرفت. در طول آن سال‌های پر از سر و صدا و رشد جنبش هندوتوا، سخنرانی‌های رادیکالیسم و پرتنش ریتامبارا از طریق نوارهای صوتی از پیش ضبط‌شده منتشر می‌شد. سپس، این سخنرانی‌ها از طریق بلندگوها به سمع عموم مردم پخش می‌شد کلمات و سخرانی‌های که شهر و بلاد را تکان می‌داد.

تندرو‌ترین و مهاجم‌ترین سخنران

کریستف جافرلوت دانشمند علوم سیاسی و نویسنده در کتاب خود به نام [جنبش ناسیونالسم هندو و سیاست هند از دهه ۱۹۲۵ تا دهۀ‌ی ۱۹۹۰] میلادی می‌نویسد که «خانم ریتامبارا در آن زمان یکی از اعضای ارشد جنبش مرکزی (مارگدارشاک‌ماندال ویشوا و هندو پریشاد) بود. او به عنوان تندرو‌ترین و مهاجم‌ترین سخنران شناخته می‌شد. نوارهای سخنرانی او از جمله مواردی بود که بیش‌ترین توجه‌ی مردم و ملت را به خود جلب کرده بود». در ماه جنوری سال ۱۹۹۱ میلادی روزنامه «ایندیا تودی» گزارش داده بود که سادوی ۲۵ساله توسط پولیس دهلی متهم به سخنرانی‌های تحریک‌آمیز در میان مردم و جامعه شده است. در این گزارش آمده است که «نوارهای صوتی سخنرانی وی به دلیل الفاظ تحریک‌آمیز و نفرت‌انگیز در مورد مسئله‌ی آیودیا، اخیراً توسط پولیس دهلی ممنوع شده است. بنابراین؛ این یک پرونده جنایی و یک اقدام کیفری است که بر اساس ماده ۱۵۳ قانون مجازات هند ثبت شده است».

متهم شدن و تبرئه شدن در پرونده انهدام مسجد بابری

در ۱۹ آپریل سال ۲۰۱۷ میلادی، دادگاه عالی هند دستور داد تا رسیدگی به صورت روزانه به پرونده جرمی تخریب مسجد بابری انجام شود و اظهار داشت که تحقیقاتی این موضوع باید ظرف دو سال به پایان برسد و مشخص شود. دادگاه عالی همچنین اتهامات و توطئه‌ی جنایی علیه خانم ریتامبارا را اعاده کرد و همین فیصله مشابه را برای افراد مانند [ال.کی ادوانی، مورلی منوهرجوشی و وینای کتیار] نیز انجام داد. در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، خانم ریتامبارا و تمامی ۳۱ نفر متهم اصلی دیگر در این پرونده توسط دادگاه ویژه اداره مرکزی تحقیقات هند در شهر لاکنوی هند تبرئه شدند.

سخنرانی‌های شدیداللحن ضد مسیحیت ریتامبارا در سال‌های ۱۹۹۵

در فبروی سال ۱۹۹۵ میلادی، خواهر رانی ماریا یک راهبه کاتولیکی بود که در شهر اودایناگار مادیا در ایالت پرادش هندوستان کار می‌کرد که وی در روز روشن از داخل اتوبوس بیرون کشیده شد و با ضربات چاقو به قتل رسید. در پاسخ به این اتفاق ملاها و روحانیون مسیحی در اعتراض به این قتل به خیابان‌ها ریختند. در آن هنگام، پولیسدر پیوند به این قضیه، قاتل مظنون که یک فعال مدنی متعلق به حزب «بهاراتیا جاناتا و ویشوا هندو پریشاد» به اصطلاح (BJP-VHP) بود را دستگیر کرد. بعداً در همان سال خانم ریتامبارا که در آن زمان گردهمایی سی سالگی جنبش «دورگا واهینی، شاخه زنانی ویشوا هندو پریشاد» را برگزار می‌کرد او از شهر اودایناگار بازدید کرد و یک سخنرانی تهاجمی و وشدیداللحنی را علیه مبلغان مسیحی به ویژه خواهر رانی ماریا به راه انداخت.

سمبول‌های چوتی و ژانئو

روزنامه اندیا تودی در یک سرمقاله‌ای خود به تاریخ ۳۱ ماه مه سال ۱۹۹۵ میلادی، گزارش داد که خانم ریتامبارا گفته است ماریا در تلاش برای تغییر دین مردم به مسیحیت بوده است که وی در این مورد مانند رعد و برق عمل کرده است. خانم سادوی در این مورد به صورت هشدارگونه اشاره کرد و گفت که «اگر یک سمبول چوتی یا ژانئو در هند قطع شود، مسیحیان از تمام نقاط هندوستان محو خواهند شد». بنابراین؛ یک روز پس از سخنرانی وی در شهر اودایناگار هندوستان، پولیس خانم ریتامبارا را در شهر ایندور دستگیر کرد. او را بر اساس ماده‌ی ۱۵۳ قانون مجازات هند به مفهوم (ترویج دشمنی بین گروه‌های مختلف) متهم کرد. اما دادگاه عالی شهر مادیای ایالت پرادش هندوستان او را پس از ۱۱ روز حبس آزاد کرد. پس از آزادی از زندان، خانم ریتامبارا سوگند خورد که بایستی از دولت حاکم هندوستان به دلیل بازداشت، انتقام سخت بگیرد و گفت «من به حق آن‌ها کاری خواهم کرد تا برای تک تک لحظات بازداشت غیرقانونی من در زندان بهای سنگینی بپردازند».

هند به زودی به «هندو راشترا» تبدیل خواهد شد

در همین‌حال؛ سالیان سال است که خانم سادوی ریتامبارا به تبلیغات جنبش هندوتوای خود به همان شدت ادامه داده است، سخنان و تبلیغاتی که زمین و آسمان را به لرزه می‌آورد. درست در سال روان ۲۰۲۲ میلادی در یک سخنرانی در شهر اوتار در ایالت پرادش هندوستان گزارش شد که خانم ریتامبارا از هر زوج هندی خواسته است باید چهار فرزند به دنیا بیاورند و دو نفر از آن‌ها را به ملت هند تقدیم کنند. سپس گفته است که هندوستان به زودی به هندو راشترا تبدیل خواهد شد.

خانم سادوی در این سخرانی خود گفته است «کسانی که تلاش می‌کنند جامعه هندو را از طریق تروریسم سیاسی پارچه پارچه کنند با خاک یکسان خواهند شد». این گونه سخنان و نظرات او در یک دوره‌ی بیش از ۳۰ساله از جمله دلایلی بود که توسط گروه‌های مدافع در اعتراض علیه محفل سخنرانی ریتامبارا در نیوجرسی آمریکا ذکر شد. در نهایت؛ حتی با وجود اینکه این محفل در کلیسای پاراموس در شهر ریج‌وود آمریکا لغو شد. اما خانم سادوی به محافل و مراسم‌های دیگری نیز در نیوجرسی می‌پردازد و سپس تصاویری از آن‌ها به رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.

نویسنده: مقناد بوز

مترجم: اسدالله جعفری (پژمان)

نشریه جهان‌کوئینت: ۱۲، ساپتامبر؛ ۲۰۲۲

مقناد بوز، معاون سردبیر نشریۀ‌ی جهان‌کوئینت است. آقای مقناد بین توسعه نوآوری در داستان‌سرایی مستند و روزنامه‌نگاری بسیار معروف است که وی در این نشریه مقاله و داستان می‌نویسد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)