برج‌های دوقلو

درست، صبح روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، مرگبارترین و خونین‌ترین حمله تروریستی در تاریخ ایالات متحده آمریکا رخ داد. هنگامی که چهار فروند هواپیمای مسافربری تجارتی توسط اعضای گروه افراط‌گرای اسلامی القاعده ربوده شد. بنابراین، دو هواپیمای اولی یکی به شماره پرواز ۱۱ از شرکت امریکن ایرلاینز و دیگری هم به شماره پرواز ۱۷۵ از شرکت یونایتد ایرلاینز به سوی برج‌های دوقلو در مرکز تجارت جهانی بر فراز شهر نیویورک به پرواز درآمدند.

مرکز تجارت جهانی

در همین‌حال، هواپیمای سومی به شماره پرواز ۷۷ از شرکت امریکن ایرلاینز سمت غربی پنتاگون و درست سمت برونی واشینگتن دی‌سی را هدف آماج قرار داد. چهارمین هواپیمای ربوده شده به ادعای سازمان اف‌بی‌آی که توسط اعضای گروه القاعده ربوده شده بود، به شماره پرواز ۹۳ از شرکت یونایتد ایرلاینز در یک دشت در روستایی در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد. این هواپیما هرگز به اهدافی که می‌خواست نمی‌رسید. زیرا تمامی خدمه و مسافران هواپیما با مهاجمان تروریست‌ می‌جنگیدند.

حادثه‌ی که طی چند ساعت محدود باعث هلاکت ۳ هزار نفر شد

در این بحبوحه تقریباً ۳ هزار نفر در جریان حملات یازده سپتامبر به هلاکت رسیدند. اگر هواپیمای شماره پرواز ۹۳ از شرکت یونایتد ایرلاینز دچار سانحه نمی‌شد، ممکن بود که آمار تلفات فراتر از آمار اعلام شده می‌رفت. بنابراین، ساعت ۸:۴۶ دقیقه صبح به وقت واشینگتن دی‌سی و نیویورک، مورخ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، یک فروند هواپیمای بوئینگ به شماره پرواز ۷۶۷ از شرکت امریکن ایرلاینز حامل بار به وزن ۲۰۰ هزار لیتر گالن سوخت جیت، در شمال برج مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک اصابت کرد. در اثر ضربات اصابت، در یک لحظه صدها نفر کشته شد و تعداد زیادی از افراد در طبقه‌های فوقانی ساختمان‌های تجارت جهانی گیر ماندند و یا هم دچار شوک شدند.

ستاد فرماندهی

۱۸ دقیقه بعد، هواپیمای بوئینگ دومی به شماره پرواز ۷۴۷، بر فراز آسمان نیویورک ظاهر شد، و با سرعت غیر قابل کنترل به سوی مرکز تجارت جهانی چرخید و برج‌های جنوبی آن را مورد اصابت قرار داد. میلیون‌ها نفر این حمله خونین را با وحشت و دهشت به گونه‌ی زنده و آشکار در شهر نیویورک مشاهده می‌کردند. از این‌رو، در ساعت ۹:۴۵ دقیقه قبل از ظهر هواپیمای دیگری از شرکت امریکن ایرلاینز به شماره پرواز ۷۷ بر فراز قسمت مرکزی شهر واشینگتن دی‌سی ظاهر شد، و سمت غربی ستاد فرماندهی نظامی پنتاگون را مورد ضربات سنگین قرار داد.

تلاش‌ها پوچ و بی‌فایده

با این‌وجود، وقتی که برج‌های جنوبی مرکز تجارت جهانی داخل انبوهِ از خاک و دود فرو ریخت. کم‌تر از ۱۵ دقیقه بعد، مهاجمان تروریستی به مرکز قدرت نظامی ایالات متحده آمریکا حمله کردند. در نهایت، ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه قبل از ظهر برج‌های شمالی مرکز تجارت جهانی نیز مورد حمله قرار گرفت و از دست رفت. بنابراین، ایالات متحده آمریکا با ادعای‌های که از دانش و آگاهی‌های قابل توجه‌ی از پیش‌گیری‌های تهاجمی و نظامی در دنیا برخوردار است. سرانجام، هدف ضربات سنگین حمله تروریستی در تاریخ ایالات متحده قرار گرفت. کارشناسان و بازرسانی ترافیک هوایی شهر نیویورک و واشینگتن دی‌سی سراسیمه تلاش می‌کردند تا کنترل آسمان ایالات متحده را به دست بگیرند. اما دیگر دیر شده بود و تمامی این تلاش‌ها پوچ و بی‌فایده بود.

مبهم‌ترین و پیچیده‌ترین پرونده‌ کیفری

حادثه‌ی یازده سپتامبر مبهم‌ترین و پیچیده‌ترین پرونده‌ کیفری در ادارۀ سازمان اف‌بی‌آی ایالات متحده آمریکا است که تا به امروز هم به شهروندان آمریکایی و قربانیان این حادثه وضاحت واضح نداده است. بازیگران سیایت آمریکا همواره مردم و ملتش را نسبت به این حادثه دچار مغالطه کرده‌اند. آن‌ها پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی، نوعی از سلام‌هراسی را در مراکز فکری، نظامی، عملیاتی و استراتژی خود ترویج کرده است که گویا حملات یازده سمتامبر کار از ممالک اسلامی بوده است. در حالی که اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده نیز یکی از خادمان و عساکر جان بر کف سیاست‌های بازیگران ایالات متحده آمریکا بود، و چرا این گونه شد. اگرچه سیاسیون دولت آمریکا همواره این حمله را به القاعده و شخصِ اسامه بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده نسبت داده است که بعدها این موضوع با عث تهاجم و تعرض نظامی آمریکا در افغانستان شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)