در این مطلب می‌خواهیم راه‌های کاهش استرس در زمان انتظار برای جواب آزمایش اچ‌آی‌وی را برای شما بگوییم.
نگران بودن در زمانی که کاری از دست شما بر نمی‌آید و معلوم نیست جواب آزمایش چه خواهد شد مانند ابر تیره‌ای است که باعث می‌شود هر لحظه به سختی بگذرد. در این شرایط، ذهن ما شروع می‌کند به ساختن یک داستان.
وقتی ما اطلاعات کافی نداشته باشیم، ذهن‌مان خودش دست به کار می‌شود تا جاهای خالی را پر کند. این فرآیند معمولا با یک سوال شروع می‌شود. مثلا «اگر جواب آزمایشم مثبت باشه چی؟» این اگرها و سوال ها ادامه پیدا می‌کند تا اینکه فرد به بدترین داستان ممکن فکر می‌کند.

داستان‌سازی استرس را بیشتر و بیشتر می‌کند:
تمام نگرانی‌ها و داستان‌پردازی تبدیل می‌شود به استرس و مقابله با شرایط فعلی را برایمان سخت می‌کند. این کار به یک چرخه معیوب تبدیل می‌شود.
شما نمی‌توانید جواب آزمایش را کنترل کنید اما می‌توانید با این نگرانی‌ها مقابله کنید.


در ادامه می‌خواهیم برای مقابله با این نگرانی راه‌هایی به شما پیشنهاد دهیم:

 با نگرانی خود نجنگید. ما انسان‌ها به دانستن پاسخ قطعی علاقمندیم. به عبارتی در وضعیت بی‌پاسخ بودن و عدم قطعیت برای ما سخت است. بنابراین طبیعی است که مضطرب باشید.
 مراقب داستان‌هایی که ذهنتان می‌سازد باشید. این داستان‌ها مثل بنزین برای ماشین نگرانی و استرس است. اگر مراقب داستان‌هایی که ذهنتان می‌سازد نباشید، این ماشین استرس می‌تواند شما را به وسط یک فیلم سینمایی درباره بدبختی و مصیبت ببرد که بازیگر نقش اول آن شمایید.
حتی ذهن تان تا اینجا کلک می‌زند که به شما بگوید اگر بدترین سناریوی ممکن را تصور کنی وقتی جواب آزمایش آن چیزی باشد که نمی‌خواهی دیگر ناراحت و ناامید نمی‌شوی.
 در لحظه حضور داشته باشد. وقتی یک داستان می‌خواهد راهش را به ذهن شما باز کند، با واقعیت آن برخورد کنید و از ذهنتان بیرونش کنید. بدترین کار این است که بگذارید داستان برای خودش توی سر شما بچرخد.
تا می‌توانید با خودتان صحبت کنید و به خودتان یادآوری کنید که اکنون هیچ اطلاعاتی از جواب آزمایش ندارید و داستان‌ها وقت شما را تلف می‌کنند.
به دایره روابط نزدیک و متخصصان بهداشت جسم و روان قابل اعتماد نگاهی بیاندازید تا فارغ از اینکه جواب آزمایش چه باشد از کمک و پشتیبانی آن‌ها بهره‌مند شوید. به قدرت مقابله خود با شرایط دشوار و قدرت تصمیم‌گیری آگاهانه فکر کنید. اگر قبلا در این شرایط قرار داشته‌اید، آخرین بار چه چیزی به شما کمک کرد با استرس مقابله کنید؟
زندگی خود را فعال نگه دارید.
شاید دلتان بخواهد در این شرایط خود را ایزوله کنید و از دیگران دوری کنید تا به آینده‌تان فکر کنید. اما باید در برابر این وسوسه مقاومت کنید. حواس خودتان را با چیزهای مثبت پرت کنید، چیزهایی که به آن علاقه دارید، مسئولیت‌هایی که به عهده دارید، کارهایی که سلامت روحی و فیزیکی شما را بهبود می‌دهد
زندگی روزانه خود را در آغوش بکشید!  این کار به شما قدرت می‌بخشد.
 درخواست کمک کنید. از لحظه‌ای که انتظار شما آغاز می‌شود تا لحظه‌ای که پا به مطب دکتر می‌گذارید که جواب آزمایش را دریافت کنید، با حلقه نزدیکان حمایتگر خود در تماس باشید.  با صحبت کردن خود را تخلیه کنید. ترس‌های خود را رها کنید. اگر نصیحت نمی‌خواهید به آن‌ها بگویید که فقط یک گوش شنوا لازم دارید. از دوست نزدیک خود بخواهید در روز گرفتن جواب آزمایش شما را همراهی کنید. از خواهش کردن نترسید.
اگر اهل دعا هستید و یا مفاهیم عرفانی به شما آرامش می‌بخشد، فراتر از تجربه فعلی و به معنای بزرگتر زندگی فکر کنید.
در روزهای آخر مانده به گرفتن جواب آزمایش بیشتر با خودتان مهربان باشید و از خودتان بیشتر مراقبت کنید.  به کارهای آرامش‌بخش بپردازید، با دوستانتان بیرون بروید و بخندید، از حضور خانواده لذت ببرید. هدف اصلی آرامش ذهن شما است.


 تا زمانی که جواب آزمایش را ندیده‌اید، جواب آزمایش را نمی‌دانید. درست است که انتظار ممکن است سخت و رنج‌آور باشد، ولی ما باید ذهن مضطرب خود را در کنترل خود درآوریم. قدرت درون خود را دریابید. حمایت بگیرید و زندگی‌تان را از آنچه برایتان ارزشمند است پر کنید.
نکته طلایی برای همه ما: از بازپخش اطلاعات مربوط به اچ‌آی‌وی، بیماری‌های جنسی یا بهداشت جنسی شرم نکنیم. این اطلاعات شاید نجات‌بخش کسی در نزدیکی ما باشد.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com